Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w ósmym odcinku podcastu, w którym poznasz bliżej archetyp Mędrca. To już trzeci odcinek z serii o archetypach. Możesz tu zapoznać się bliżej z 12 archetypami marki. Projektuję te odcinki w taki sposób, by ułatwić Ci wybór archetypu idealnego właśnie dla Ciebie.
Tak, podkreślę to, chcę ułatwić Ci wybór. Archetypy zawsze wybieramy. Być może jesteś tutaj po wypełnieniu quizu dostępnego na tej stronie. W quizie tym zaznaczam baaardzo wyraźnie, że testy to tylko zabawa. Archetypy wybieramy świadomie.
Testy mogą Ci wskazać, jakiego archetypu jest w Twoim podejściu najwięcej. Test dostępny na mojej stronie daje dość trafne wyniki, lecz ma swoje ograniczenia techniczne. Podczas współpracy daję klientkom test pogłębiony, a to i tak pokazuje tylko archetypy, z których później wybierają swoje.
Nie zdawaj się na los. Poznaj i wybieraj.
Jeśli masz w sobie sporo Mędrca, ten sposób działania będzie dla Ciebie oczywisty. W odcinkach z archetypowej serii zawieram dane dość szczegółowe.
Nie boję się powiedzieć, że w płatnych polskich kursach o archetypach znajdziesz mniej informacji. Przynajmniej póki nie wypuściłam własnych. Podejrzewam, że właśnie Mędrzec we mnie kazał mi drążyć i zdobywać wiedzę archetypową po całym świecie. To on był niezadowolony ze sprzecznych i niekompletnych przekazów na polskim rynku. I był niezadowolony tak długo, aż dotarłam do wiedzy źródłowej.
Jednocześnie powiem to wyraźnie. Na podstawie samego odcinka marki nie zbudujesz. Możesz jednak zobaczyć, z czym dany archetyp się wiąże. A to ułatwi Ci wybór, o to chodzi.
Czym są archetypy?
Pozwól mi teraz na króciutkie przypomnienie. Jeśli słuchasz już kolejnego odcinka podcastu, może być to dla Ciebie męczące. Są jednak osoby, dla których ten odcinek jest pierwszy. Dlatego przypomnę.
Archetypy to wzorce osobowości, które naturalnie pojawiają się w nas w konkretnych momentach życia. Są wykorzystywane w psychologii do zrozumienia ludzkich zachowań. Ale też w filmach i w książkach do tworzenia postaci występujących w fabule. Lecz od 2001 roku stosuje się je również na coraz szerszą skalę przy budowie marek. Dlaczego? Ponieważ oczekiwania konsumentów zmieniły się od poprzedniego wieku. Kiedyś ludzie szukali tylko najlepszego produktu. Teraz, kupując, głosują. Opowiadają się za konkretnym podejściem. Zrozumieli, że ich decyzje zakupowe grają ogromną rolę.
Prócz tego do współczesnego konsumenta nie trafisz wyłącznie za pomocą logiki. Co może być dla Ciebie trudne do zrozumienia, jeśli archetyp Mędrca masz u siebie wysoko. Ludzie podejmują decyzje, biorąc pod uwagę emocje. Oczywiście nie oznacza to, że możesz sprzedać im coś, czego wcale nie chcą, bo Cię polubią.
Jeśli jednak masz wartościowy produkt lub usługę, ktoś inny pewnie też ma. Dlatego Twoja marka musi być bardziej ludzka, by człowiek mógł zdecydować, czy woli kupić u Ciebie czy u konkurencji. A ludzie osobowość mają. Dlatego i marki ją zyskują. Stojące za nimi osoby zaczynają odsłaniać swą osobowość swobodnie. To dzięki temu ludzie są pewni, gdzie kupić.
Co to oznacza w praktyce?
W praktyce oznacza to tyle, że jeśli prowadzisz markę osobistą lub niewielką firmę, warto być bardziej sobą niż kiedykolwiek w historii rynku. Trudno Ci jednak będzie świetnie sprzedawać, jeśli nie zrozumiesz, co w Tobie sprawia, że ludzie kupują właśnie od Ciebie. Jeśli nie zobaczysz w swoich klientach pewnych wzorców zachowań. A obie te zależności archetypy świetnie opisują.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samych archetypach, koniecznie odsłuchaj odcinki podcastu „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?” oraz „Archetypy marki. Jak wybrać idealne dla Ciebie?”. A teraz już przechodzę do archetypu Mędrca. Nie chcę dłużej wystawiać na próbę Twojej cierpliwości.
Archetyp marki Mędrzec. Jaka to osobowość?
Mędrzec to archetyp mocno osadzony w logice. W faktach. W analizie. Jego największym pragnieniem jest odkrycie obiektywnej prawdy. Używa więc własnej inteligencji, by analizować wszystko, na co trafia. Co jest pewnym utrudnieniem, bo nieuchronnie filtruje wiedzę przez siebie. A potem jest jej pewny. To powoduje czasem konflikty. I to srogie.
Najbardziej boi się, że ktoś wprowadzi go w błąd lub oszuka. Bo wówczas w jego analizie pojawią się słabe punkty. Gdy się pojawią, ktoś może nazwać go ignorantem. To kolejny lęk Mędrca. Chce być autorytetem. Mylenie się to ogromna przeszkoda na jego drodze.
Strategia, jaką przyjmuje, to poszukiwanie informacji i pogłębianie wiedzy. Rozumie, jakimi ścieżkami przebiegają zwykle procesy myślowe. Niestety czasem wpada w pułapkę studiowania problemów bez końca. A to odciąga go od podjęcia działania. Staje się teoretykiem, którego wiedza nie pokrywa się z praktyką nawet w 20%.
Dary Mędrca i podobieństwa do innych archetypów.
Każdy archetyp ma swoje dary. Możesz je nazwać… Przewagi rynkowe. U Mędrca to inteligencja i wiedza. Zagnie Cię tą wiedzą w każdej dyskusji. Bez wsparcia innego archetypu może jednak się gubić, gdy przyjdzie wdrożyć wiedzę w życie. Dlatego łączenie archetypu Mędrca z innym archetypem to często dobry pomysł.
Podobnie jak Odkrywca i Niewinny, Mędrzec szuka na ziemi raju. Odkrywca szuka go jednak przez doświadczanie. Poprzez przygodę. Niewinny szuka raju tu i teraz. Żyje w zgodzie z prostymi wartościami. I buduje swój raj tu na ziemi, oazę szczęścia. Rajem dla niego jest stan w duszy, nie jakieś miejsce zewnętrzne.
Mędrzec szuka raju wiedzy. Raju zrozumienia. Jest racjonalny. Nie dla niego wzniosłe idee oderwane od rzeczywistości. Jest do bólu logiczny. Gdy podejmie działanie, zawsze będzie to działanie solidnie uzasadnione.
Co jeszcze warto wiedzieć o Mędrcu?
Silnie wierzy w zdolność ludzkości do uczenia się. Dba o wzrost wiedzy zbiorowej. Według niego tylko tak można zbudować lepszy świat. Postrzega siebie jako tryb w maszynie przekazywania wiedzy. I nade wszystko nie chce wprowadzić w ową maszynę fałszu. Bo uważa, że konsekwencje takich działań zawsze są kolosalne i narastające.
Najłatwiej zobaczyć Mędrca w nauczycielach, badaczach, naukowcach czy wykładowcach. Lecz Mędrzec może także być detektywem, księgarzem, dziennikarzem czy ekspertem z dowolnej branży. Pomyśl, jak wiele łączy Sokratesa czy Einsteina z Sherlockiem Holmesem. Wtedy zobaczysz, ile różnych ról może pełnić w społeczeństwie Mędrzec.
Mędrzec w swojej najlepszej postaci nie jest tanim dyskutantem, który upiera się przy swojej prawdzie. Zamiast tego interesuje go zderzenie ogromnej wiedzy, którą posiada, z cudzym światopoglądem. Nie przyjmie jednak łatwo wiedzy od innej osoby. Najpierw sprawdzi jej wiarygodność w rozmowie. Dokona też solidnego researchu, by zobaczyć, z kim ma do czynienia.
Czy każdy ekspert musi być Mędrcem?
No, to jest bardzo ważny wątek. Do Mędrca najprędzej udasz się po radę. Zwłaszcza gdy brakuje Ci wiedzy z dziedziny, którą się zajmuje.
Czy oznacza to jednak, że każdy, kto uczy innych, powinien korzystać z tego archetypu? Niekoniecznie. Twoją siłą może być doprowadzanie do magicznych metamorfoz, wyrażanie innych ludzi, czy zdolność do rozbawienia ich w ponury dzień. I tego możesz uczyć. Nie każdy, kto ma wiedzę o tym, jak zrobić to, co robi, musi więc sięgać po Mędrca.
Jest to szczególnie ważne, ponieważ w marce najlepiej sprawdza się zestaw maksymalnie dwóch archetypów. Trzy to już jazda bez trzymanki i naprawdę trzeba mieć na to spójny pomysł. Może teraz słuchasz i myślisz sobie „Muszę mieć Mędrca u siebie”. A za chwilę to samo poczujesz przy innym archetypie. I będziesz mieć kłopot z wyborem.
Dlatego powiem wprost. Masz w sobie wszystkie archetypy naraz. Tylko w różnych proporcjach. Dlatego gdy stoisz przed wyborem, nie upieraj się przy Mędrcu jako ekspertka. Zwłaszcza jeśli sprzedajesz produkty, w których człowiek ma zyskać nie tyle suchą wiedzę, co raczej przejść pewien proces.
Dla kogo Mędrzec jako archetyp marki jest dobrym wyborem?
Po Mędrca sięgnij, jeśli masz zamiar zachęcać swoich klientów do samodzielnego myślenia. I chodzi tu o zagwozdki intelektualne i teoretyczne, nie samą praktykę. Gdy Twoja marka jest oparta na wiedzy czysto naukowej, Mędrzec jest oczywisty. Z drugiej strony z Mędrca korzystają również marki związane z duchowością, które pragną osadzić swoje teorie w odkryciach naukowych.
O etyce tego podejścia nie będę się tu wypowiadać. Bywa, że jest wątpliwa. W tym momencie opisuję Ci rynek. Osobiście nie lubię naciągania teorii naukowych. W markach tego typu są przecież dowody empiryczne, ciekawe historie. Podciąganie na siłę nauki do czegoś, co nauką nie jest, to działanie wysoce ryzykowne.
Wybierz Mędrca, gdy masz zamiar prezentować statystyki i wykresy. Oprzeć wartość swoją i swoich słów o twarde, logiczne dane. Jeśli masz odbiorców, którzy cenią bezstronność, ten archetyp jest idealny. Zwłaszcza gdy działasz w trudnej do zrozumienia branży. I chcesz odróżnić się od marek, których jakość lub wydajność jest wątpliwa.
Aby pomóc Ci w wyborze, pozwolę sobie na kawałek prywaty.
W mojej marce Mędrzec nie jest wybranym archetypem. Wiem, jak stworzyć markę w tym archetypie. Jest to w gruncie rzeczy najprostsze, bo dość typowe. O ile jednak uwielbiam zdobywać wiedzę z mojej dziedziny, to patrzę na nią zdecydowanie użytkowo.
Czy mam dużą wiedzę o archetypach, brandingu i copywritingu sprzedażowym? Mam. Czy się nią dzielę? Owszem. Lecz moja siła nie tkwi w teorii, a w praktyce. W niesamowitej przemianie, którą daję moim klientkom. W wyrażaniu ich głosu, który dotąd dusiły w gardle, niepewne, jak do ludzi dotrzeć.
Po współpracy moje klientki widzą przemianę, jaką daję. Widzą głęboką empatię i intuicję, nie tylko wiedzę. Widzą teksty pisane z ich energią. Widzą, jak działają na innych. Znają już wtedy moją krnąbrność i to, że mam sposób na wyjście z każdej klatki. I im w tym pomogę.
Dlatego w archetypach mojej marki nie znajdziesz Mędrca. Bo wiedza nie jest u mnie ani celem samym w sobie, ani moim największym darem. Mędrzec nie jest też rolą, jaką pełnię w życiu klientek, mam inną rolę. I tak samo do swojej marki Ty możesz podejść. Może ten przykład rozjaśni Ci nieco w głowie.
Przy wyborze pomyśl też, jakie będziesz budzić emocje.
Tak, tu odsłonię przed Tobą kawałek wiedzy, jakiej nie znajdziesz gdzie indziej. Każdy archetyp marki budzi konkretne emocje. To one sprawiają, że ludzie przy Tobie zostają. To po nie wracają. To pod nie dobiera się oś komunikacji i wszystkie wizualne elementy brandingowe.
Przy Mędrcu ludzie czują się oświeceni. Po prostu. Czasem określają to słowem „wyedukowani”. „Doinformowani”. Choć trudno to nazwać emocją. Mędrzec, przedstawiając klarownie fakty, absorbuje uwagę. Budzi w nich dociekliwość. Idealni odbiorcy są wręcz pochłonięci jego przekazem. A spróbuj ich od tego przekazu odciągnąć!
Co ciekawsze, pozostając w stałym kontakcie z archetypem Mędrca, ludzie nabierają pewności siebie. Płynie ona z czego? Z przekonania, że mają teraz więcej wiedzy, niż kiedykolwiek. W miarę upływu czasu są też coraz bardziej ufni wobec Mędrca. Niestety zdarzają się marki, które to zaufanie ordynarnie wykorzystują.
No i jak? Jesteś gotowa na tak poważną rolę?
Jeśli tak, świetnie. Jeśli nie, drugie dobrze.
Pamiętaj, że archetypów jest aż dwanaście. Nie musisz być Mędrcem, by odnieść sukces jako ekspertka. Przy innych archetypach będzie to po prostu wymagać, paradoksalnie, jeszcze głębszego zrozumienia Twojej roli.
Podsumuję tu krótko najważniejsze informacje o Mędrcu. To ułatwi Ci dokonanie wyboru. Mędrzec pragnie odkryć prawdę. Jak? Poszukując wiedzy, stając się autorefleksyjnym i rozumiejąc schematy myślowe. Obiera za swój cel używanie inteligencji do analizowania informacji, które do niego przychodzą. Najbardziej boi się posądzenia o ignorancję, bycia oszukanym lub wprowadzonym w błąd.
Pułapka, w jaką najczęściej wpada, to studiowanie teorii latami bez sprawdzania jej w praktyce. Jego dar to inteligencja i wiedza. Jest to więc klasyczny typ eksperta. Najbardziej typowy typ. Lecz nie jedyny typ eksperta, jaki spotkasz na swojej drodze.
Chcesz zbudować markę w archetypie Mędrca?
Być może czujesz, że masz w sobie ogrom Mędrca. Może czujesz się bezpiecznie właśnie z takim obrazem siebie. Może widzisz ten archetyp jako świetne uzasadnienie Twoich czasem trudnych cech. A może cenisz sobie inteligencję i ogromną wiedzę teoretyczną ponad inne uniwersalne wartości.
Dla pewności odsłuchaj jeszcze inne archetypowe odcinki. To będzie bardzo w Twoim archetypie. Chyba, że wolisz jednak działać, nie tylko zdobywać wiedzę. W takim razie też mam dla Ciebie opcję.
Zajrzyj nad Ocean Możliwości.
To miejsce na tej stronie, w którym znajduje się moja oferta.
Jestem strateżką marki i specjalistką od copywritingu sprzedażowego. A to oznacza, że mogę pomóc Ci stworzyć założenia brandingowe i strategię Twojej marki. Później przełożę to na teksty na Twoją stronę lub strony sprzedażowe.
Nad Oceanem Możliwości znajdziesz też już niedługo kursy związane z archetypami i brandingiem. Są tam już, czy ich jeszcze nie ma? Zaraz się dowiesz.