Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w dziesiątym odcinku podcastu. Tym razem opowiem Ci o archetypie najbardziej tajemniczym i intrygującym spośród wszystkich archetypów, jakie istnieją. A jest nim archetyp Maga.
Mag bardzo często jest sprowadzany do wręcz prymitywnego określenia. Specjaliści twierdzą, że jeśli nie masz pojęcia, jak działa dany specjalista lub marka, ale dostarcza cuda… To masz do czynienia z archetypem Maga. W praktyce na podstawie tak skrótowej informacji trudno zidentyfikować się jednoznacznie z tym archetypem. Dlatego dziś powiem Ci zdecydowanie więcej, jak to mam w zwyczaju.
Jak wybrać archetypy marki i czym one są?
Na początku każdego archetypowego odcinka podcastu wspominam zawsze krótko, co mnie wyróżnia. Bo pomyśl. Jeśli masz już swój biznes lub nawet swoją markę i nie komunikujesz tego jednoznacznie, to jakim cudem Twoi odbiorcy mają to wiedzieć? Przecież nie są analitykami. Nie siedzą z tabelkami i nie porównują biznesów Twojej konkurencji. Dlatego mów o tym śmiało.
Te odcinki wyróżnia to, że zawieram w nich więcej informacji niż znajdziesz w większości polskich, płatnych kursów archetypowych. Zbyt często przychodziły do mnie klientki nawet po budowie marki u innych ekspertów i widziałam, że zupełnie nie wiedzą, z czym jeść wybrany dla ich marki archetyp lub zestaw archetypowy. Dlatego to robię.
Oczywiście w tych odcinkach nie powiem Ci, jak zbudować markę w danym archetypie. Tworzę te odcinki po to, by ułatwić Ci wybór archetypu. Byś mogła szczególnie zarezonować z jednym lub dwoma z nich. Wiedza o archetypach i brandingu niezbędna do budowy marki jest daleko głębsza. Ale już te informacje pozwolą Ci wstępnie wybrać archetyp idealny dla Ciebie.
Jeśli zastanawiasz się, co wziąć pod uwagę przy wyborze, posłuchaj koniecznie odcinka podcastu „Archetypy marki. Jak wybrać idealne dla Ciebie?”. A jeśli z archetypami spotykasz się tu po raz pierwszy, odsłuchaj odcinek „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?”. No. To tyle słowem obowiązkowego wstępu. Już przechodzę do archetypu Maga.
Kim jest Mag w telegraficznym skrócie?
Dawno, dawno temu magami były szamanki, uzdrowicielki, wiedźmy i czarodziejki. Później mieliśmy alchemików próbujących zmienić ołów w złoto. Obecnie w podobny sposób funkcjonują niektóre naukowczynie. Te, które próbują odkryć fundamentalne zasady działania świata. A także psycholożki studiujące pracę ludzkiej podświadomości oraz guru oferujący sekrety sukcesu.
Jak widać są to bardzo różne postacie. Łączy je jedno. Chcą dowiedzieć się, jak coś działa. A później zastosować poznane zasady, by urzeczywistnić coś niesamowitego. Najbardziej typowe przykłady to uzdrawianie ludzkich umysłów, serc i ciał, odnalezienie fontanny młodości, odkrycie sposobów kreowania i utrzymania obfitości. Ale również wynajdywanie produktów i usług, które sprawiają, że coś w ludzkim życiu nagle zaczyna działać.
Jako Mag w swoim najlepszym wydaniu będziesz kimś w rodzaju wędrującego anioła, który zmienia życie swoich klientów na lepsze. Będziesz interweniować tam, gdzie można coś ulepszyć lub naprawić i sprawisz, że zacznie to działać lepiej niż kiedykolwiek. Gdy archetyp Maga jest w Tobie aktywny, jesteś katalizatorem zmian i nie da się tego uniknąć.
Mag może również czasem przybierać negatywne formy. Przypomnij sobie złych czarodziejów, używających swych mocy na niczego nie spodziewających się ofiarach. W ten sam sposób zachowują się niektóre osoby prowadzące marki osobiste, gdy próbują przekonać klientów, by nie wierzyli własnej intuicji. Zamiast tego owi klienci mają silniej wierzyć w intuicję Maga. Archetypu Maga używają również niektórzy charyzmatyczni przywódcy, by szerzyć niecne idee takie jak faszyzm czy rasizm.
Jeśli pragniesz budować markę w archetypie Maga, mam do Ciebie jedną, prostą prośbę. Wybierz jasną stronę mocy. I miej zawsze z tyłu głowy, by odróżniać się od osób, które wybrały inaczej.
Dla jakich marek archetyp Maga jest dobrym wyborem?
Archetyp Maga może być dla Ciebie interesujący, jeśli oferujesz doświadczenie prowadzące do ogromnej transformacji w życiu klientów. Lecz również wtedy, gdy oferujesz niesamowicie wciągające, wręcz czarodziejskie w odbiorze doświadczenia. Pamiętaj przy tym, że markom w archetypie Maga nie chodzi o powierzchowną poprawę sytuacji ich odbiorców. Te marki cechuje głębia. Efektem skorzystania z ich oferty ma być naprawdę niesamowita i namacalna przemiana.
Jeśli Twoi odbiorcy są wizjonerami tworzącymi nową kulturę lub gromadzą się w grupach skupionych na rozwoju, duchowości, samoświadomości, czy nawet pracy z energią – archetyp Maga to dobry wybór. Jak i wtedy, gdy pomagasz w dowolny sposób pogłębić lub wręcz poszerzyć świadomość.
Paradoksalnie archetyp Maga możesz również rozważyć, gdy opierasz się na głębokiej psychologii. Zwłaszcza na podświadomych zachowaniach, które kierują naszym życiem. Jeśli chcesz opierać się czysto na faktach i nauce, pozostań wówczas przy archetypie Mędrca. Pamiętaj jednak, że Twoja wiedza psychologiczna jest dla Twoich odbiorców dość tajemnicza i zdecydowanie niejasna. Dlatego, jeśli zechcesz, możesz stworzyć bardzo ciekawą i intrygującą markę Maga jako psycholog.
Częste jest również powiązanie archetypu Maga z markami oferującymi nową, przełomową, przyjazną użytkownikowi technologię. Kontakt z archetypem Maga daje wrażenie zaglądania w przyszłość. Dlatego i wynalazki mogą się tu znaleźć.
Dość często słyszę zalecenie, by wybierać archetyp Maga, gdy Twój proces (produkcji lub współpracy) jest złożony i szczegółowy… I po prostu nie chcesz tracić czasu na wyjaśnianie wszystkiego. Lecz jeśli to jedyny powód, by wybrać ten archetyp, przyjrzyj się koniecznie innym archetypom. Bardzo możliwe, że znajdziesz wśród nich lepszy pomysł na swoją markę.
Jakie emocje budzi archetyp Maga w klientach?
Absolutnie niezwykłe. Kontakt z archetypem Maga jest jak zaglądanie do krainy czarów. A to niesamowicie fascynuje jego odbiorców. Są wówczas zadziwieni rezultatami, jakie Mag uzyskuje w zupełnie niezrozumiały dla nich sposób. Doświadczają tych efektów na własnej skórze. Lecz ani przed skorzystaniem z oferty, ani po skorzystaniu z niej, nie potrafią do końca powiedzieć, co właściwie się wydarzyło. Wiedzą jedno. Mają do czynienia z efektem WOW. I to absolutnym i niepodważalnym.
Zarówno rezultat skorzystania z oferty, jak i sam proces jej dostarczenia, intryguje. Oczarowuje. Zdumiewa. Wyobraź sobie uczucie, które towarzyszyło Ci, gdy oglądałaś magika na jarmarku jako dziecko. Przypomnij sobie ten przyjemny dreszczyk oczekiwania. Moment tuż przed tym, jak wyjął on z kapelusza królika. Niecierpliwość, jaka była w Tobie w tej chwili.
Właśnie takich emocji doświadczają odbiorcy Maga. Oczywiście trudno jest utrzymać ich w tym stanie cały czas. Nawet Mag musi sobie czasem zrobić przerwę na herbatę. I niekoniecznie wypije ją z filiżanki lewitującej mu przed nosem. Lecz jeśli wybierzesz ten archetyp, wsiąkniesz w sposoby tworzenia takich doświadczeń dla swoich klientów, by budzić wymienione tu emocje.
Nie pomyl Maga z Mędrcem!
Wspomnę teraz o czymś dość ważnym. Istnieje bowiem archetyp, który czasem może się z Magiem pomylić. Jaki to archetyp? Mędrzec. Pomyśl o tym przez chwilę. Do kogo zwracano się po radę w zamierzchłych czasach? Do Magów i Mędrców. Był taki czas, gdy trudno było odróżnić jednych od drugich. Były też takie osoby, które łączyły wiedzę logiczną z czymś, co było postrzegane jako magia. Przypomnij sobie choćby dawnych alchemików.
Możesz oczywiście tworzyć markę w zestawie archetypowym Maga i Mędrca. Jednak wybór więcej niż dwóch archetypów dla marki zdecydowanie zmniejsza jej czytelność. A być może istnieje jeszcze jakiś archetyp, który masz wyraźnie na oku. I teraz stoisz przed wyborem, czy wybrać Mędrca czy Maga.
Jak ich odróżnić? Mag może mieć wiedzę potężną. Lecz dotyczy ona zwykle dość tajemniczych dziedzin. Jego siłą prócz wiedzy jest tworzenie wokół swej oferty czegoś w rodzaju magicznego pokazu. A to wymaga bardzo specyficznych predyspozycji.
Z kolei Mędrzec ma atmosferę w głębokim poważaniu. Dla niego liczą się fakty, liczby, statystyki, dane, schematy, badania naukowe, logika. W rzeczywistości nawet Mędrzec kojarzy się z pewnymi fizycznymi atrybutami służącymi do tworzenia atmosfery. Zdziwiłabyś się, gdybyś wiedziała, jak popularne są okulary zerówki wśród właścicieli polskich marek. A okulary to podstawowy atrybut Mędrca, wyglądamy w nich inteligentnie. Szczerze mówiąc, bawi mnie to zjawisko. Jest dla mnie nieco nadmiarowe.
Maga można także pomylić z Twórcą.
Być może dość łatwo odróżnisz Maga od Twórcy rozumianego jako artysta. Lecz jeśli skupiasz się na wynalazczości, trudno ocenić, czy jesteś Magiem, czy Twórcą. Prócz tego zarówno Magowie, jak i Twórcy mają przebogatą wyobraźnię. I potrafią znaleźć rozwiązania problemów wymykające się logice. Mają bowiem świetne połączenie ze swoją intuicją.
Z tego względu marki bardzo innowacyjne mają zwykle przed sobą trudny wybór. Czy wybrać Maga rozumianego jako wizjonera, czy Twórcę, takiego innowatora? Trudne pytanie. Jeśli czujesz czystą radość tworzenia, wyrażasz inne osoby przez to, co tworzysz, skupiasz się na procesie kreacji, na ujmowaniu idei w formę, wybierz Twórcę. Lecz jeśli kluczowa jest dla Ciebie transformacja, niemal magiczna przemiana rzeczywistości swoich odbiorców i robisz to poprzez głęboki proces, może być Ci bliżej do Maga.
Oczywiście najłatwiej będzie w tym przypadku wybrać zestaw Maga i Twórcy. Lecz wtedy znowu – zrezygnujesz z innych możliwości.
Co jeszcze warto wiedzieć o Magu?
W zakamarkach dawnych… i nowoczesnych bibliotek… można znaleźć wiele informacji na temat Maga. By stworzyć spójną markę, warto wiedzieć, jak stworzyć historię Maga wokół konkretnych punktów zwrotnych. Jak określić wartości marki spójne z tym archetypem. I to określić je tak, by nie były tylko zapisane na papierze. Lecz by Twoja marka nimi autentycznie żyła. By było to widoczne dla Twoich odbiorców.
Mag, jak każdy archetyp, ma też swoich wrogów, których warto poznać. Są też osoby, z którymi naturalnie rezonuje. A te osoby mają cały zestaw typowych zachowań. Bez wiedzy na ich temat będzie Ci trudno przewidzieć reakcje Twoich odbiorców i stworzyć dla nich ofertę, która będzie korespondować z rzeczywistymi pragnieniami ich duszy.
Mag może podejmować dobre dla siebie lub zdecydowanie złe decyzje biznesowe. Istnieją również punkty ostrzegawcze, które powinien zauważać na swojej drodze. Nie mówiąc już o tym, że gdy przyjdzie do określenia barw, fontów czy stylu zdjęć marki Maga, dobrze jest wiedzieć, co odbiorcy odruchowo kojarzą z tym archetypem, a co będzie budzić ich niepokój, bo nie będzie spójne z magicznym komunikatem.
W tym odcinku nie mogę Ci powiedzieć wszystkiego.
I nie chcę. Tę wiedzę tajemną zostawiam na moje kursy i produkty oraz dla klientek, z którymi podejmuję współpracę 1:1. Na razie ważne jest to, byś poczuła intrygującą atmosferę z pogranicza czarów i baśni. Atmosferę, która może być z Tobą spójna, lub którą zdecydowanie odrzucisz.
Byś wiedziała, że można wyrażać swoją markę na różne sposoby. Głównych wzorców, które służą do jej budowy jest aż 12. Jeśli weźmiesz pod uwagę również kombinacje dwóch archetypów, istnieją aż 144 drogi budowy marki, którymi możesz pójść. Archetypy to doskonała metoda, by odróżnić się od innych propozycji na rynku. I świetny sposób, by wyrazić swoją osobowość z mocą, trafiając w końcu do swoich idealnych odbiorców.
Powiem Ci więcej. Nawet dwie marki działające w podobnej branży, które wybrały dla siebie ten sam zestaw archetypowy, nigdy nie będą takie same. Budowa marki nigdy nie jest odwzorowaniem jakichkolwiek schematów. Bardziej przypomina wydobycie na światło dzienne pełni Twojego potencjału i stworzenie na tej bazie unikalnej strategii. Archetypy to po prostu narzędzie, od którego warto wyjść przy budowie. Nie ma dwóch takich samych marek. Zawsze różnią się one osobowością.
Krótkie podsumowanie archetypu Maga.
Na koniec podsumuję tylko najważniejsze informacje o Magu. Dzięki temu łatwo porównasz ten archetyp z innymi, które Cię ciekawią.
Czego pragnie Mag? Wiedzy o fundamentalnych prawach rządzących światem. Może to dotyczyć wiedzy duchowej, psychologicznej, energetycznej, lecz również niezwykle zaawansowanych technologii. Tych, które działają jak magia dla osób postronnych.
Jak Mag realizuje to pragnienie? Sprawiając, że marzenia stają się rzeczywistością. Jego strategią jest rozwinięcie w sobie pewnej wizji przyszłości, życie nią i odnajdywanie sposobów, by do niej dotrzeć. A jego dar? To wynajdowanie rozwiązań win-win. Dobremu Magowi nigdy nie chodzi bowiem o to, by tylko on był wygranym. Jest też zbyt świadomy, by robić coś swoim kosztem.
Czy Mag się boi? Ależ owszem. Mimo całej swojej tajemniczości, Mag też człowiek. A działa zwykle przełomowo, nietypowo. Na pograniczu tego, co zrozumiałe. Nawet przy ogromnej intuicji i ostrożności, może się czasem natknąć na konsekwencje swoich działań, których nie może przewidzieć. A taką sytuację uznaje za osobistą porażkę. Bo chciałby dostarczać cuda zawsze i wszędzie.
Pułapką, w jaką najłatwiej Magowi wpaść, jest manipulowanie innymi. Zwykle wie on, że nie prowadzi to do niczego dobrego. Lecz to niezwykłe połączenie inteligencji, intuicji i umiejętności budowania niesamowitej atmosfery może być wykorzystane do niecnych celów.
Mag ma moc. Jest potężny. Dlatego powinien szczególnie zwracać uwagę na etykę swych działań, by nie zacząć kroczyć mroczną ścieżką prowadzącą do utraty zaufania swoich odbiorców.
Chcesz zbudować markę w archetypie Maga?
To ogromne wyzwanie. Lecz jeśli archetyp Maga jest w Tobie silny, nie ma dla Ciebie rzeczy niemożliwych. Chętnie przeprowadzę Cię ukrytymi ścieżkami przez proces budowy marki. Zajrzyj nad Ocean Możliwości. To miejsce na tej stronie, w którym znajduje się moja oferta.
Zerknij też do zakładki kursy. Gdy nagrywam ten odcinek, jeszcze nic w niej nie ma. Lecz patrzę daleko w przyszłość i mam przed sobą piękne plany. Być może, gdy słuchasz tego odcinka, znajdziesz tam już to, co stworzyłam. Mówię do Ciebie przez portal czasu. Sama zobacz, gdzie ta informacja zaprowadzi Cię dzisiaj.
W tej chwili mogę powiedzieć Ci tylko: do zobaczenia. Może ujrzymy się po drugiej stronie Twoich decyzji. W ten czy inny sposób.