Pomagam budować pełne wyrazu marki z najskrytszych marzeń moich klientek. Jestem specjalistką od archetypowego brandingu i copywritingu sprzedażowego. Skutecznie przekonuję do moich klientek ich klientów, głęboko z nimi empatyzując i stawiając ich w centrum zainteresowania marki.

Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w kolejnym odcinku podcastu. Dzisiejszy odcinek może wzbudzić sporo kontrowersji. Opowiem Ci w nim o archetypie Opiekuna. A temat pomagania innym, zwłaszcza ponad miarę, budzi we współczesnym świecie wiele wątpliwości.

Krótki wstęp, nim przejdziemy do sedna.

Jak zawsze, wspomnę tu o tym, co wyróżnia ten podcast. Znajdziesz tu więcej wiedzy niż w dowolnym płatnym, nie moim, polskim kursie jadącym na modnym haśle archetypów. Bo wiesz, archetypy to ładne hasło. Kim jestem? Jaka jest moja siła? To podstawowe pytania, jakie zadają sobie ludzie. A archetypy pięknie odpowiadają na to pytanie.

Dlatego wielu ekspertów próbuje dopiąć temat archetypów do swojej marki jak fajną naklejkę. Niestety sprowadzają Cię tym samym na manowce. Archetypy to potęga, jeśli wpłyną na wszystkie elementy brandingowe Twojej marki. Jeśli będą tylko masełkiem do smarowania powierzchu, nic Ci nie dadzą. Trzeba do nich podejść wielowymiarowo.

W tym podcaście nie powiem Ci, jak zbudować archetypową markę, bo jest to materiał darmowy. Powiem Ci jednak, czym charakteryzują się różne archetypy, by łatwiej Ci było wybrać archetypy dla Ciebie. Inni eksperci biorą od Ciebie pieniądze za mniejszą wiedzę. Ja sięgnę do Twojej kieszeni dopiero, gdy będę Ci miała dać system, który działa, a nie tylko informacje startowe. Zrobię to więc przy sprzedaży usług 1:1 lub kursu, w którym nauczę Cię budować markę w archetypach.

Nie wiesz, czym są archetypy marki? Posłuchaj odcinka podcastu „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?”. Chcesz wiedzieć, co jest ważne przy wyborze archetypów? Odcinek „Archetypy marki. Jak wybrać idealnie dla Ciebie?” jest stworzony, by Ci w tym pomóc.

A teraz czas na archetyp Opiekuna. Posłuchaj i zdecyduj, czy ten archetyp pomoże wyróżnić się na rynku właśnie Tobie.

Opiekun wprowadza w życie swoich odbiorców poczucie kontroli i stabilności.

To jeden z trzech archetypów, które są na tym skupione. Władca robi to jednak poprzez zarządzanie swoim królestwem. Twórca poprzez nadawanie formy wizji. A Opiekun? Opiekun wykorzystuje swą niesamowitą empatię, by zauważać ludzkie słabości i potrzeby. I potrafi sprawić, że ludzie potrzebujący pomocnej dłoni czują się nagle spokojni, akceptowani, bezpieczni. Samą swoją obecnością tworzy miejsce w przestrzeni, które mogą nazwać nie inaczej, jak schronieniem.

Te trzy archetypy są niezwykle pomocne w biznesie i są związane z pragnieniem porządku i stabilności. Znajdują się na przeciwnym biegunie osi potrzeb niż pragnienie zmiany i osiągnięcia mistrzostwa. Nie oznacza to jednak, że tylko odpowiadając na pragnienie porządku i stabilności można zbudować stabilny biznes.

Archetypy związane ze zmianą i mistrzostwem pomagają ludziom sięgać po więcej, niż mają do tej pory. Są to archetypy Maga, Bohatera i Buntownika. Archetypy związane z porządkiem i stabilnością skupiają się na pomocy osobom, które mają w swym życiu dość chaosu i poczucia zagrożenia. Szukają wsparcia kogoś, kto swą ofertą uporządkuje ich świat, da im poczucie spokoju. Niezależnie od tego, czy spokój ten ma płynąć z tego, że są zaopiekowani (Opiekun), dobrze zorganizowani (Władca), czy z tego, że ktoś nareszcie wyrazi ich myśli i emocje (Twórca).

Kim jest więc Opiekun w telegraficznym skrócie?

Opiekunka zwykle jest altruistką, którą motywuje jej własne współczucie, szczodrość i pragnienie pomagania innym. Obawia się braku stabilności i poczucia zagrożenia. Choć raczej nie boi się tu o siebie. Raczej robi, co może, by ochronić przed tym swoich podopiecznych.

Nie znosi zwłaszcza takiej sytuacji, gdy jakieś zagrożenie miałoby dopaść jej podopiecznych na jej warcie. Gdy aktywnie nad nimi czuwa. W chwili, gdy to ona przejmuje odpowiedzialność.

Możesz pomyśleć tutaj o matce, babci, empatycznej pielęgniarce, lekarce, odpowiedzialnym dzielnicowym, cierpliwym nauczycielu. Lecz to nie wyczerpuje możliwości.

Ten archetyp jest naturalnym wyborem dla branży finansowej, medycznej, ubezpieczeniowej czy edukacyjnej. Świetnie sprawdzi się jednak również w innych branżach, jeśli tylko u korzeni marki Opiekunki leży empatia, komunikacja, oddanie i zaufanie.

Co jeszcze warto wiedzieć o archetypie Opiekuna?

Złożoność archetypu Opiekunki i jego mroczne oblicze pokazują świetnie filmy i mity opisujące matki lub boginie pełniące opiekuńczą rolę. Zwykle w którymś momencie Opiekunka jest gotowa poświęcić wszystko dla osób, za które czuje się odpowiedzialna. Nawet jeśli miałoby zaszkodzić to otoczeniu i jej samej. Nawet jeśli miałoby to oznaczać przejęcie nad podopiecznym pełnej kontroli.

W takich przypadkach mamy do czynienia z mrocznym odcieniem Opiekunki. Takie postacie są fascynujące. Gotowe dosłownie zniszczyć świat, by obronić pojedyncze osoby. Zejdźmy jednak teraz na Ziemię i przenieśmy to na realia biznesowe. W jaki sposób Opiekunka może popaść w mroczną stronę tego archetypu?

Wystarczy, że zapomni o dbaniu o siebie. Współcześni odbiorcy chcą widzieć w niej przykład, jak dbać o innych, dbając jednocześnie o siebie. Jeśli więc korci Cię archetyp Opiekunki, a popadasz w pracoholizm w imię jakiejkolwiek misji, przepracuj to w sobie. Nie uniesiesz ludzi, jeśli zauważą, że jesteś na prostej drodze do wypalenia. A mroczna strona Opiekunki dokładnie tam prowadzi.

Opiekunka może jednak realizować się na wiele różnych sposobów. Motywem przewodnim jej marki może być na przykład tworzenie lepszego, bardziej opiekuńczego środowiska lub świata. Budzić skojarzenia z powrotem do bezpiecznego domu. Tworzyć przystań, do której chce się zajść po ciepły obiad i kawę, jak u mamy lub babci. Po wysłuchanie i dobre słowo.

Kiedy archetyp Opiekunki jest dobry dla marki?

Ten archetyp sprawdza się świetnie w markach, które wyróżnia przede wszystkim jakość obsługi klienta. Tu nie ma mowy o tym, by klient nie czuł się bezpiecznie na każdym kroku. Może to dotyczyć hoteli, wszelkich firm zapewniających usługi i produkty dla rodzin i opiekunów zwierząt. A także marek, w których sprzedawana jest żywność, zwłaszcza ta smaczna i zdrowa.

Wbrew pozorom archetyp ten świetnie sprawdzi się również w markach oferujących usługi dla biznesu. Jeśli zdarzyło Ci się usłyszeć kiedyś, że jesteś za mało czepialska, za mało wredna, za ciepła od jednego klienta… A inni klienci wynoszą Cię pod niebiosa właśnie przez to… Jest to dla Ciebie jasny sygnał, że archetyp Opiekuna warto wziąć pod uwagę. Jesteśmy różni. Są ludzie, którzy szukają właśnie Ciebie.

Branża edukacyjna oraz zdrowotna również świetnie odnajdują się w tym archetypie. A także wszelkie organizacje charytatywne.

Prócz tego jeśli pomagasz swoim klientom mądrze zaopiekować się bliskimi lub sobą, też przemyśl ten archetyp. O ile odpowiada Ci jego ciepła, spokojna, łagodna i akceptująca atmosfera.

Jakie emocje budzi archetyp Opiekuna w klientach?

Gdy korzystasz z archetypu Opiekuna, Twoi odbiorcy czują się przede wszystkim akceptowani i bezpieczni. Widzą, że trafili w miejsce, w którym mogą bez strachu powiedzieć o swoich problemach. O najczarniejszych scenariuszach, które mają w głowie. I nikt ich tu nie osądzi, nie odtrąci, nie wyśmieje.

Nareszcie mają wsparcie. Czują się ważni. A to dodaje im skrzydeł. Twoja lekka zachęta może sprawić, że nareszcie rozkwitną w dziedzinie, która ich interesuje.

To wszystko sprawia, że są ogromnie wdzięczni. Oczywiście do czasu. Jeśli Twoja usługa lub produkt się skończy, mogą o Tobie zapomnieć. To fakt bardzo trudny do przyjęcia dla wielu kobiet w archetypie Opiekunki. Zwłaszcza na niższych poziomach rozwoju tego archetypu. Nie zapominaj, że altruistyczne działanie jest wtedy, gdy tej wdzięczności nie oczekujesz. I że Twoją rolą jest zaproponować stawkę za Twoje usługi i produkty, która będzie wystarczającym wynagrodzeniem.

Dajesz swoim odbiorcom relaks. Ulgę. I spokój. Wrócą do Ciebie, gdy znowu będziesz im potrzebna. Właśnie po tę atmosferę.

Z kim możesz pomylić Opiekunkę?

Dość często osoby oferujące produkty dla dzieci mają ogromny dylemat. Z jednej strony oczywistym wyborem jest dla nich właśnie ten archetyp oparty na bezpieczeństwie. Z drugiej korci ich archetyp Niewinnej, rezonujący z dziecięcą naiwnością, prostotą i radością życia.

Pamiętaj wówczas, że Opiekunka to stabilizacja. Niewinna prowokuje do niezależności i rozwoju. Te archetypy można oczywiście połączyć w jednej marce, balansując pomiędzy jedną rolą a drugą. Jeśli jednak jesteś w stanie wybrać pomiędzy spokojnym, ciepłym i rozsądnym tonem a byciem jak radosna iskra budząca do życia… Wtedy możesz połączyć jeden z tych archetypów z jeszcze innym. Możliwości masz nieograniczone.

Opiekunkę można też czasem pomylić z Kochanką lub ze Zwykłym Człowiekiem. Z archetypami skupionymi na relacjach i przynależności. Kochanka jest jednak zawsze zmysłowa, uczuciowa. Choć to również powierniczka ludzkich sekretów i obaw.

Zwykły Człowiek z kolei rozkwita, gdy ma wokół siebie innych ludzi. To taka dziewczyna z sąsiedztwa, która jest jak jej klienci, wcale nie chce się bardzo wyróżniać. Zwykła Dziewczyna jest mistrzynią w budowaniu społeczności, której jest częścią. Opiekunka, jeśli zbuduje społeczność, schowa się za plecami swoich klientów. Będzie nad nimi czuwać.

O Opiekunie można powiedzieć jeszcze sporo.

O mrocznych stronach tego archetypu powiedziałam Ci już nieco wcześniej. Lecz Opiekuna można spotkać aż w trzech przełomowych fazach jego życia. Są konkretne rzeczy, które wzywają go do zostania Opiekunem. I rzeczy, którym się sprzeciwia.

By naprawdę zbudować archetypowy branding, trzeba pomyśleć o brandingu wewnętrznym, czyli DNA marki. O brandingu, nazwijmy to zewnętrznym, który będzie jego ekspresją. Trzeba opracować wartości marki, atrybuty i ton. Określić, jak prowadzić komunikację w social mediach, jakie historie opowiadać. I skonstruować lejki sprzedażowe, przez które trafią do Ciebie klienci. A to wszystko musi być solidnie oparte na archetypach.

Są biznesowe decyzje i działania, które mogą doprowadzić do upadku marki w każdym archetypie. To znaki ostrzegawcze, po których można poznać, że marka się sypie, na długo zanim wystąpią pierwsze ich efekty.

Jesteś ciekawa, jak to zrobić? Chcesz skorzystać z mojej wiedzy, by przejść na zupełnie inny poziom pewności siebie w biznesie? Zapraszam Cię do współpracy 1:1 nad Księgą Głosu Marki. A jeśli potrzebujesz, również nad archetypowymi tekstami na stronę Twojej marki, które sprzedają jak złoto.

Archetyp Opiekuna – krótkie podsumowanie.

W tych odcinkach pomagam Ci tylko poczuć, czym różnią się poszczególne archetypy. Po to, byś wybierała archetypy bardzo świadomie. Dlatego pozwolę sobie teraz na krótkie podsumowanie. Ono bardzo pomoże Ci podczas wyboru.

Czego pragnie Opiekun? Uchronić ludzi przed krzywdą, przykrością lub bólem. Robi to, robiąc coś dla innych, nawet wtedy, gdy nie są do końca świadomi zakresu jego działalności. jego darem jest współczucie i szczodrość. Cechy, które czynią go śmiesznym w oczach cynicznej części świata. A jednocześnie ten cyniczny świat inspirują.

Celem Opiekuna jest pomaganie innym. Po prostu. To cel i źródło satysfakcji w jednym. Potrzeba pomocy jest czymś, co go napędza. A czego boi się Opiekun? Ludzkiego egoizmu i niewdzięczności. W świecie współczesnym promującym skupienie na sobie, jest mu też czasem przykro, że ludzie nazywają jego pragnienie pomagania naiwnością. Jednak nie poddaje się temu. Wie swoje.

Pułapką, w jaką Opiekun może wpadać, jest męczennictwo. Zapominanie o sobie. Tutaj powiem coś może mało popularnego, lecz jestem siłą środka w wielu sprawach, które są dla mnie ważne. Także tutaj. Zarówno poświęcanie się innym i zapominanie o sobie, jak i myślenie tylko o sobie to droga donikąd. Patrzę z niesmakiem na wszelkie marki, które zapominają o zdrowej równowadze w życiu.

Prócz tego Opiekun może być nadopiekuńczy. A wówczas nieświadomie ogranicza lub kontroluje innych. To również pułapka tego archetypu.

Dobrze, to teraz powiedz. Widzisz w sobie Opiekunkę?

Ten archetyp wymaga rozsądnego, strategicznego podejścia. Inaczej droga do wypalenia w Twoim biznesie stoi przed Tobą otworem.

Dlatego nie wahaj się sięgnąć po pomoc. Jestem tu, by Ci ją zaoferować.

Wejdź do zakładki Pracuj ze mną na tej stronie. Tam dowiesz się, jak możesz ze mną pracować. Prócz pracy strategicznej oferuję również pracę mindsetową, która pomaga odrzucić to, co wdrukowano Ci do głowy. I odnaleźć zdrową równowagę między dbaniem o innych a dbaniem o siebie.

Jeśli z kolei nie możesz pozwolić sobie jeszcze na zatrudnienie specjalisty i skorzystanie z jego umiejętności, zaglądaj regularnie do zakładki Kursy na tej stronie. Nie wiem, kiedy słuchasz tego podcastu. Gdy go nagrywam, drugi mój kurs jest już skończony i testowany. Wydam go od premiery podcastu za niecałe cztery tygodnie.

Tymczasem kończę, przedsiębiorcza kobieto. Może spotkamy się w kursie, który kupisz już niedługo lub podczas współpracy 1:1. Życzę Ci tego z całego serca, bo wiem, co robię dla moich klientek i jak to zmienia ich życie. Do usłyszenia!