Pomagam budować pełne wyrazu marki z najskrytszych marzeń moich klientek. Jestem specjalistką od archetypowego brandingu i copywritingu sprzedażowego. Skutecznie przekonuję do moich klientek ich klientów, głęboko z nimi empatyzując i stawiając ich w centrum zainteresowania marki.

Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w kolejnym odcinku podcastu. Dzisiejszy odcinek będzie całkiem lekki i tylko miejscami poważny. Lecz obiecuję Ci, że znajdziesz w nim wiele informacji o archetypie Błazna. I dzięki temu sprawdzisz, czy jest to archetyp właśnie dla Ciebie.

Sama nazwa Błazen wydaje się być tak prześmiewcza, że polscy specjaliści często od niej uciekają. Nazywają Błazna Performerką. Lub Żartownisiem. Lecz prowadzi to do zawężenia interpretacji tego archetypu. A potem przychodzą do mnie dziewczyny zdiagnozowane archetypowo przez innych specjalistów… i całkowicie na ten archetyp nie gotowe.

Dlatego w tym podcaście i w całej mojej pracy opieram się na źródłowych nazwach archetypów. Jeśli nie masz w sobie wystarczającego poczucia humoru i samoświadomości, by przyznać, że czasem błaznujesz… Ten archetyp na pewno nie jest dla Ciebie. A wtedy – możesz spokojnie ominąć ten odcinek i przejść do kolejnego.

Obowiązkowe słowo wstępu.

Jak zwykle wspomnę tylko, dlaczego lepiej posłuchać tego podcastu niż kupować dowolny polski, nie mój, kurs związany z archetypami. W Polsce wciąż jeszcze nikt nie traktuje archetypów poważnie. Polscy specjaliści traktują archetypy jak broszkę, którą można przypiąć do marki. Niech luźno wisi. A archetypy działają dopiero wtedy, gdy są osią marki, a nie dodatkiem do niej.

Właśnie to wkurzyło mnie kiedyś do cna i zachęciło do poszukiwań źródeł wiedzy archetypowej. Dotarłam tam, zrozumiałam, poczułam. Zaczęłam stosować w praktyce – w tekstach i działaniach marki, nie tylko w grafikach. I uwierz, to był życiowy life changer nie tylko dla mnie. Lecz też dla każdej klientki, która podjęła ze mną współpracę.

Po tym podcaście nie stworzysz oczywiście archetypowej marki. To wymaga znacznie głębszej wiedzy, którą chętnie dzielę się w moich kursach i podczas współpracy 1:1. Lecz podcast ten pomoże Ci wybrać archetypy dla siebie i oswoić się z tym tematem. Zobaczyć, na jak wiele sposobów można markę budować. I że wcale nie musisz przy tym kogoś udawać. Wystarczy być sobą – świadomie.

Nie wiesz, czym są archetypy? Odsłuchaj odcinek podcastu „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?”. A przed wyborem posłuchaj jeszcze odcinka „Archetypy marki. Jak wybrać idealne dla Ciebie?”. I tyle. Te odcinki mają być dla Ciebie dobrą zabawą i okazją do poszerzenia wiedzy. A dla mnie? Ten podcast to źródło moich klientów. Posłuchaj, zdecyduj, czy chcesz uczyć się właśnie ode mnie. Być może spotkamy się jeszcze po drugiej stronie Oceanu Możliwości, bo tak nazywam moją ofertę.

Błazen to archetyp typowo relacyjny.

Należy więc do tej samej grupy archetypów co Kochanka i Zwykły Człowiek. Błazen nie skupia się jednak na budowaniu relacji intymnych, pełnych głębokich zwierzeń, jak Kochanka. Nie próbuje też nawet być jak jego klienci, jak Zwykły Człowiek.

Błazen to ta spośród marek, do której idziesz po dobrą zabawę. Która prowadzi komunikację inteligentnie i lekko. A nudzić się przy niej nie sposób. To ta marka, która potrafi obrócić w żart nawet najpoważniejszą branżę. I tym wygrywa! Bo na zatłoczonym rynku ludzie czasem się męczą. A Błazen sprawia, że uśmiechają się znowu, mimowolnie.

Marka w archetypie Błazna zachęci Cię też do wspólnej zabawy. Przypomni Ci, ile radości można czerpać z życia chwilą. I z interakcji z innymi ludźmi. Zwłaszcza wtedy, gdy nie przejmujesz się, jak Cię ocenią. Liczy się radość, liczy się błyskotliwość, liczy się moment.

Kim jest Błazen w telegraficznym skrócie?

Pozwól, że zobrazuję Ci, kogo może przypominać Błazen. Bo przyjmuje on różne formy.

Zobaczysz go w dającym czystą radość clownie. W siedzącej za tronem postaci w zabawnej czapce, której żarty wpływają na polityczne decyzje. We współczesnym performerze, tworzącym stand-up lub kabaret, który tylko pozornie daje wyłącznie rozrywkę. W małych dzieciach, gdy bawią się na placu zabaw. A także w bliskiej znajomej, tej od najlepszych imprez, w których noc trwa wiecznie, a jutra nie ma.

Dla Błazna radość życia jest wartością samą w sobie. I już samym takim podejściem pozytywnie wpływa na sztywną i nudną rzeczywistość. A czasem nawet trzęsie nią w posadach.

Nie zapominaj przy tym, że dla Błazna relacje są ważne. Uważa on, że o ile można się bawić samemu, to w grupie daje to zdecydowanie więcej satysfakcji. Dzięki temu pomaga w nawiązaniu kontaktów, choć zwykle to on sam świeci najjaśniej na tle otoczenia.

Co jeszcze warto wiedzieć o archetypie Błazna?

W odróżnieniu od innych relacyjnych archetypów Błazen nie chce się jednak wpasować w oczekiwania. Raczej hołduje przekonaniu, że można być w pełni sobą, całkowicie swobodnie i zdobyć tym akceptację, a nawet uwagę innych. Stanie się tak jednak tylko pod warunkiem, że masz do siebie sporo dystansu. W innym przypadku nie poradzisz sobie z opinią osób, które prowadzą dość nudne życie… I najchętniej wpasowałyby Cię we własne ramy, negując wartość, jaką dajesz innym.

Archetyp ten rewelacyjnie sprawdza się, gdy chcesz pokazać absurdy tego świata. A jednocześnie wolisz śmiech od otwartej walki. Ludzie wręcz oczekują od Błazna spontaniczności i szybkich, błyskotliwych wypowiedzi. Zwłaszcza takich, które pozwolą im spojrzeć na dotychczasowe problemy z większym dystansem, a za to mniejszą powagą. Poprzez żart Błazen unika konsekwencji głoszenia nawet wywrotowych idei.

Pod wesołością Błazna może kryć się niesamowita głębia. Czasem znajdziesz w niej po prostu niechęć do solidnego przemyślenia życiowych problemów. Czasem potrzebę subtelnego wpływania na społeczeństwo. Lub odwrócenia uwagi od siebie… poprzez zwracanie na siebie uwagi. Żaden Błazen nie jest jednowarstwowy.

I właśnie stąd płynie jego niezwykła siła.

Kiedy archetyp Błazna jest dobry dla marki?

Ten archetyp, podobnie jak inne relacyjne archetypy, sprawdzi się świetnie, gdy pomagasz ludziom odnaleźć poczucie przynależności. Jeśli to jest główny powód, dla którego rozważasz ten archetyp, sprawdź też koniecznie po odsłuchaniu tego odcinka archetypy Kochanki i Zwykłego Człowieka.

Jeśli Twoja marka pomaga ludziom spędzać czas po prostu miło, lekko i radośnie, także jest to archetyp wart rozważenia. Archetyp Błazna może też być dla Ciebie dobry, gdy sama produkcja Twoich produktów przebiega w lekki i zabawny sposób. Bo da Ci to ogrom możliwości do opowiadania markowych historii. A także wtedy, gdy Twoje usługi są dostarczane w sposób oparty na specyficznym poczuciu humoru.

Nade wszystko rozważ ten archetyp, gdy Twój rynek jest zatłoczony poprzez ludzi uznających się za Bardzo Ważne Osoby. Ludzi przesadnie pewnych siebie, sztywnych, poważnych. Wtedy wyróżnisz się w swojej branży z łatwością… O ile archetyp Błazna rzeczywiście masz w sobie.

Jakie emocje budzi archetyp Błazna w klientach?

To, co będziesz widzieć od razu w swoich klientach, gdy zaczniesz budować markę w archetypie Błazna, jest oczywiste. Twoi klienci będą rozbawieni. Rozweseleni. Radośni. Lecz to zaledwie wierzchnia warstwa emocji, jakie będziesz budzić.

Pomyśl teraz drobinę głębiej. Co dzieje się z ludźmi, gdy czują radość? W ich ciele wyzwalają się endorfiny. A to oznacza, że wysiłek jest postrzegany jako mniejszy. Ciekawe, ha? Archetyp Błazna będzie więc dla Ciebie dobry, jeśli Twoi klienci przechodzą z Tobą pewien zwykle uciążliwy proces. Dlaczego? Bo będzie im łatwiej! To naprawdę jest takie proste.

Prócz tego Twoi klienci będą czuć przy Tobie pozytywną niecierpliwość, pobudzenie, może nawet przekorność. A ta dobra energia prowadzi do poczucia szczęścia, czasem nawet euforii.

Jak widzisz, archetyp Błazna wcale nie działa na ludzi powierzchownie. Trzeba tylko wiedzieć, jak rzeczywiście budować markę, by na śmiechu nie tylko zyskać sympatię, ale także zarobić.

Z kim możesz pomylić Błazna?

Jeśli marka rzeczywiście działa w archetypie Błazna, raczej trudno pomylić ją z kimkolwiek innym. Lecz jeśli archetyp ten został wybrany na wyrost, mogło się tak stać z kilku powodów.

Może ktoś dał się ująć opisem Błazna jako performera. I myśli, że same tańce na filmach dla marki wystarczą, by uznać się za markę w tym archetypie. Tymczasem Błazen ma wiele warstw. Wiele oblicz. I wcale nie musisz tańczyć na zawołanie, by nim być. Chociaż możesz!

Widziałam markę w wyraźnym archetypie Twórczyni, której właścicielka uważa, że jest Błaznem. Także uważaj na to. Wgryź się w archetyp Błazna przed wyborem.

Co dalej? Zdarza się, że Zwykły Człowiek wybiera Błazna na swój archetyp, choć wcale nie jest to dla niego najlepsza opcja. Dlaczego? Bo nie akceptuje swojej zwyczajności. I chce na siłę być inny. Niestety wówczas jego starania prowadzą go na manowce.

Wiele marek skierowanych dla dzieci ma przed sobą poważny dylemat. Zastanawiają się, czy postawić na archetyp Niewinnej, czy Błazna. Tu i tu chodzi przecież o szczęście i radość z życia. Niewinna stawia jednak na łagodność i prostotę. Spokojne szczęście. Podczas gdy Błazen to radość i śmiech ruszający świat w posadach. Nie prostota.

I długo by tak można o tym Błaźnie opowiadać.

Mogłabym powiedzieć Ci o punktach przełomowych w historii Błazna. To pozwoliłoby Ci lepiej zrozumieć jego złożoność. Albo o tym, co zwykle wzywa go do przyjęcia tego archetypu. Lub o tym, że pod uśmiechem Błazna kryje się pewien mrok. Uuuu, to by było dobre!

Archetyp Błazna wpływa też na wybór wartości i atrybutów marki, które przyjmujesz. Sprawia, że pewne sytuacje i osoby będzie traktować jako Twej marce wrogie – i dobrze! Błazen wskazuje Ci nawet, jakie biznesowe decyzje będą dla Ciebie dobre, a które wstrzymają Twoją skuteczność. Nie mówiąc już o typowych dla Błazna fontach i kolorach, co jak widzisz jest tylko czubkiem góry lodowej.

Co ważne, archetyp Błazna nie zarezonuje z każdym odbiorcą. Klienci Błazna mają pewne wspólne cechy osobowości i zachowania zakupowe. To jednak wiedza, którą dzielę się w płatnych produktach i usługach. Tutaj muszę już zmierzać do końca, by zatrzymać się w podcastowych, rozsądnych ramach czasowych.

Krótkie podsumowanie archetypu Błazna.

Ok, podsumujmy. To pomoże Ci przy wyborze archetypu. Czego pragnie Błazen? Żyć chwilą jak najbardziej radośnie. Jak to robi? Bawiąc się życiem, robiąc żarty, będąc zabawnym. I robi to w pełni świadomie.

Jaki jest jego dar? To poczucie humoru. Do tego dość zaraźliwe w swej istocie. Jego celem jest rozjaśnienie twarzy w otoczeniu i miłe spędzenie czasu. Lecz Błazen także się boi. Wiesz czego? Nudy. Lub bycia nudnym. Bo tak, sukces marki Błazna zależy od tego, czy będzie w stanie mieć tę radość życia i poczucie humoru zawsze w sobie.

Błazen wpada też często w pewną pułapkę. I decydując się na ten archetyp warto być jej świadomą. Przy całej tej radości i życiu chwilą, Błazen często marnuje życie. By zbudować dobrze funkcjonujący biznes trzeba do tego archetypu podejść więc strategicznie, dojrzale i świadomie.

I jak? To właśnie Błazen Cię kręci?

Jeśli jeszcze stąd nie uciekłaś, może być więc dla Twojej marki bardzo dobrym wyborem. Budowa marki wymaga jednak wiedzy znacznie głębszej, niż możesz mieć po wysłuchaniu podcastu. Tutaj liczy się, powtarzam, strategia, świadomość, kompleksowość. Inaczej będziesz wykorzystywać archetypy bez efektów, powierzchownie.

Dlatego zajrzyj do zakładki Kursy na tej stronie. Być może znajdziesz tam już kurs, który pomoże Ci zbudować archetypową markę krok po kroku. Zamiast wędrować po otchłani treningów, które dają Ci tylko fragmenty wiedzy, z którymi nie wiesz, co masz zrobić.

A jeśli kursu jeszcze tam nie ma, zerknij do zakładki Pracuj ze mną. Tam zobaczysz, co robię podczas współpracy 1:1. I do zakładki Case Studies. Tam poczytasz, co mówią o mnie kobiety, które kiedyś, jak Ty, nie wiedziały jak budować markę. Jak na niej stabilnie zarabiać. I jak żyć w zgodzie ze sobą, nie pod czyjeś dyktando. Jest tam tych słów trochę.

Chcesz zbudować archetypową markę?

Pamiętaj, archetypów jest aż 12. Do budowy marki wybierasz jeden lub dwa. Co daje 144 możliwe kombinacje. Jeśli nadal myślisz, że by zarabiać w internecie, trzeba kogoś udawać, to przestań. Ty już działasz archetypowo. Tylko zupełnie nieświadomie.

By zarabiać na własnej marce, trzeba uświadomić sobie całą złożoność archetypów i własnej osobowości. I wtedy nagle odsłania się cała machina, jaką trzeba zbudować, by generować dochód. Do tego właśnie są moje usługikursy.

Zapraszam Cię więc do Twojego nowego świata. Świata wolności i pieniędzy. Ty decydujesz, którą ścieżką tam podążysz. Do usłyszenia!