Pomagam budować pełne wyrazu marki z najskrytszych marzeń moich klientek. Jestem specjalistką od archetypowego brandingu i copywritingu sprzedażowego. Skutecznie przekonuję do moich klientek ich klientów, głęboko z nimi empatyzując i stawiając ich w centrum zainteresowania marki.

Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w siódmym odcinku podcastu, który przybliży Ci piękny archetyp marki, jakim jest Niewinna. Jest to kolejny odcinek z serii o archetypach, która pozwoli Ci poznać 12 archetypów marki nieco bliżej. Pomoże Ci też wybrać archetyp idealny dla Ciebie.

Ustalmy najpierw cel tych odcinków. Wiedza, jaką tutaj znajdziesz, to czasem cała wiedza, jaką dostaniesz w płatnych kursach. Tymczasem te informacje tak naprawdę pozwalają Ci wczuć się w dany archetyp, zobaczyć, czy właśnie taką energię pragniesz w swojej marce wyrażać.

Do zbudowania marki potrzeba strategicznych decyzji i spójnego brandingu w archetypach. A do tego sam zarys archetypu nie wystarczy. Mam nadzieję, że mi wybaczysz, że ściągam Cię tutaj na ziemię. Wiem dobrze, że jeśli właśnie archetyp Niewinnej gra Ci w duszy, możesz tego bardzo nie lubić. Ale taki jest cel tych odcinków. Usłysz je, poczuj i sprawdź, który archetyp jest dla Ciebie idealny.

Dziś opowiem Ci o archetypie Niewinnego lub Niewinnej. Głównym celem osoby lub marki w tym archetypie jest doświadczanie na Ziemi kawałka raju. Lub dawanie tego doświadczenia swoim odbiorcom. Niewinna nie robi tego jednak poprzez podróż zewnętrzną i wewnętrzną, jak Odkrywca. Zamiast tego żyje w zgodzie z wartościami, które komuś z zewnątrz mogą się wydawać bardzo proste. I w ten sposób doświadcza niesamowitego spokoju i szczęścia.

Jak określić archetyp marki?

Jak przy każdym archetypowym odcinku, przypomnę tutaj o dwóch odcinkach podcastu, które mogą być dla Ciebie kluczowe. Może być tak, że ten odcinek odsłuchujesz jako pierwszy. Wówczas naprawdę warto odsłuchać później również odcinki „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?” oraz „Archetypy marki. Jak wybrać idealne dla Ciebie?”.

Te dwa odcinki pomogą Ci zdecydować, czy chcesz wykorzystywać archetypy w swoim biznesie. Skoro tu jesteś, pewnie chcesz. Ale zobaczysz, dlaczego warto i jak to mniej więcej działa. Zobaczysz też, jakie pytania zadać sobie przy wyborze archetypu.

Tutaj powiem tylko krótko, że archetypy to gotowe wzorce zachowań i osobowości, które wykorzystuje się do profesjonalnej budowy marek. Przy czym nie ma dwóch marek takich samych. Nawet jeśli dwie marki mają te same archetypy albo zestawy archetypowe, każda z nich będzie zupełnie inna. Prócz tego archetypów używa się w literaturze, terapii i coachingu. Tyle wystarczy na początek.

Trzy z 12 archetypów marki pragną odnaleźć swój raj.

W odcinku o Odkrywcy wspominałam już, że tak naprawdę aż trzy archetypy są skupione na pragnieniu odnalezienia raju. Dla Odkrywcy rajem jest samo doświadczanie nowych rzeczy i bycie w podróży, w której nigdy nie wiadomo, co znajdzie się za rogiem. Dla Mędrca będzie to raj wiedzy. Mędrzec czuje się jak w raju, gdy zna fakty i potrafi dzięki nim uzasadnić obrane tezy. O Mędrcu powiem więcej w kolejnym odcinku.

Dla Niewinnej raj to nie jest coś, czego trzeba się doszukać. To jest stan tu i teraz. Stan całkowitej harmonii ducha i umysłu. Stan powrotu do dziecięcej niewinności i radości. Niewinnych otoczenie odbiera albo jako pełne radości, nieco naiwne istoty… Albo jako ludzi tak dojrzałych i mądrych, że odrzucili już szum i zgiełk życia. I stali się przykładem dla innych, że w tym nieco cynicznym świecie można odnaleźć szczęście poprzez wierność swoim przekonaniom i wartościom.

Z tego względu marki w archetypie Niewinnego lub Niewinnej odnajdziemy zarówno wśród branż skierowanych do dzieci… Jak i wśród mających miliony wiernych słuchaczy nauczycieli duchowych. To trochę tak, jakby nasze życie zataczało symboliczny krąg. Po życiu pełnym zagubienia i niepewności dochodzimy w końcu do wniosku, że jako dzieci mieliśmy w sobie najwięcej mądrości. Tak przynajmniej twierdzą często Niewinni.

Jak widzisz, podobnie jak Odkrywcy i Mędrcy, myślą oni bardzo niezależnie i są w ciągłym procesie autorefleksji. I właśnie to inspiruje ich odbiorców.

Kim jest Niewinna? Krótka charakterystyka.

Jak już wspominałam, Niewinna lub Niewinny może przypominać urocze dziecko lub mądrego mistyka, który jest przepełniony zachwytem nad światem. I wciąż wierzy, że każdy z nas może żyć w raju tu i teraz. Na niższych poziomach rozwoju tego archetypu ludzie uważają, że dostęp do tego raju należy im się z urodzenia. Niejednokrotnie złoszczą się więc, gdy owego raju nie doświadczają. Na wyższych poziomach Niewinna świadomie wybiera prostsze życie bardziej oparte na wartościach. I doświadcza swoistego raju na ziemi dzięki konsekwencjom tych decyzji.

Niewinna swoim działaniem i swoimi komunikatami obiecuje, że życie nie musi być trudne. Możesz być sobą i żyć uczciwie wobec swoich wartości tu i teraz, wystarczy stosować bardzo proste wskazówki. Właśnie dlatego marki osadzone w tym archetypie są naprawdę potrzebne we współczesnym, przeładowanym stresem świecie. Im bardziej skomplikowane jest życie odbiorców Twojej marki, tym bardziej wzrasta Twoja atrakcyjność w ich oczach.

Archetyp Niewinnej może mieć różne odcienie.

Może wiązać się po prostu z jasnymi wartościami. Zdarza się jednak, że jest powiązany z wiarą w siłę wyższą, która dba o nasze bezpieczeństwo nawet po śmierci. Jeśli wziąć pod uwagę również poziomy tego archetypu, okazuje się, że marka taka może mieć wiele różnych odcieni. Od dość naiwnej wiary w dobro świata po świadomy wybór odczuwania szczęścia z prostoty niezależnie od okoliczności.

W archetypie Niewinnej mieszczą się wszelkie działania na rzecz dobra. Zazwyczaj nie chodzi przy tym o chęć zmiany w rajskie miejsce całej ziemi. Większość Niewinnych zdaje sobie sprawę, że gdy każdy z nas zajmie się pewnym wycinkiem świata, sumarycznie będzie on znacznie lepszym miejscem. Możesz więc działać w ramach swojej marki na rzecz ochrony przyrody, samych zwierząt czy osób starszych. Warto wybrać działanie najbliższe Twojemu sercu, by zwiększyć czytelność tego archetypu.

Dobrym śladem dla archetypu Niewinnej jest również powrót do podstaw. Firmy rodzinne, w których pewna procedura lub tajniki rzemiosła są przekazywane z pokolenia na pokolenie, korzystają z dobrodziejstw tego archetypu. Tęsknota za tym, że kiedyś było lepiej, ma w sobie ślad niewinności. Widać tu też pragnienie powrotu do stanu, jakiego doświadczyliśmy jako dzieci.

Dla kogo Niewinna jako archetyp marki jest dobrym wyborem?

Ten archetyp jest dobry dla tych marek, które dają prostą odpowiedź na problem swoich klientów. Do marek w tym archetypie nie pasują komplikacje. Tu ma być prosto, łatwo i przyjemnie. Jeśli Twoją markę pragniesz skojarzyć w umysłach odbiorców z nostalgią, dobrem, moralnością lub po prostu dzieciństwem, także warto rozważyć właśnie archetyp Niewinną.

Chcesz postawić w swoim biznesie na zdrowie, czystość lub nawet cnotę? Żyjesz zgodnie z wyraźnym kodeksem etycznym i wyznajesz szlachetne wartości, od których nie chcesz się nigdy odwracać? Może nawet prowadzisz organizację non-profit lub jakiegoś rodzaju kościół, świątynię? Z tym archetypem w każdym z tych przypadków będzie Ci bardzo po drodze.

Archetyp Niewinnej może też rewelacyjnie pasować do marek, które oferują rękodzieło. Do blogów dotyczących dobrego życia. Do osób, które zajmują się zdrową żywnością czy skupiają się mocno na naturalnym pięknie. Jak widzisz, archetyp ten może pasować do bardzo różnorodnych branż.

Liczy się to, jakie emocje pragniesz budzić swoją marką.

Powiesz teraz: ale jak to emocje? Czy emocje, jakie budzi moja marka, to nie jest rzecz całkowicie losowa? Widzisz, nie. Gdy korzystasz z pełnej mocy archetypów, wiesz dobrze, jaką atmosferę pragniesz budować wokół swojego biznesu. A to wpływa na wszystkie decyzje dotyczące designu czy tekstów, jakie piszesz. A nawet na sposób, w jaki projektujesz przebieg usług lub korzystanie z produktów.

Właśnie dlatego rozpoczynanie brandingu od stworzenia logo, wyboru stylu grafik oraz dobrania barw i fontów marki to droga donikąd. Najpierw trzeba zaplanować, o co Tobie jako marce tak naprawdę chodzi. Tego dokonuje się poprzez wybór archetypu i opracowanie jasnego przekazu marki, czyli założeń brandingowych. Tak ustalasz, co chcesz komunikować. Grafikę projektuje się potem. Inaczej jest tylko czymś ładnym, ale nie budzi głębszych emocji w odbiorcach.

Jakie emocje budzi archetyp Niewinnej?

Dobrze. Co więc poczują Twoi odbiorcy w kontakcie z Twoją marką, jeśli wybierzesz archetyp Niewinnej? Przede wszystkim posmakują przy Tobie spokojnego, pięknego szczęścia i harmonii. Może ono przybrać postać czystej radości i płynącego z niej uniesienia. Albo zwyczajnej ulgi, tak jakby ktoś zdjął im z ramion ogromny ciężar. Ulgi, na którą tak długo czekali.

Działalność marki w archetypie Niewinnej sprawia, że w ludziach budzi się optymizm. Może zabrzmi to śmiesznie, ale czują w sobie słodycz istnienia. A dawno jej już nie doświadczali. Są też ośmieleni. Czują, że mogą dać przy Tobie upust swoim najbardziej idealistycznym marzeniom. I że zostanie to potraktowane z akceptacją, a nie wyśmiane.

Co jeszcze składa się na archetyp Niewinnej?

Mam nadzieję, że już czujesz tę cudowną, lekką, świetlistą atmosferę, jaką tworzą wokół siebie marki w tym archetypie. I tę atmosferę można zbudować bardzo prosto podczas brandingu Twojej marki. Archetypem Niewinnej możesz nasycić Twoją historię. Możesz poznać decyzje biznesowe, które wzmocnią Twój wizerunek w tym archetypie. Możesz używać odpowiednich słów w swoich przekazach reklamowych i marketingowych.

Nie mówiąc już o tym, że sednem brandingu są wartości. A dla archetypu Niewinnej pewne wartości są typowe. Gdy przełożysz te wartości na konkretną listę zadań do zrobienia, wtedy Twoja marka zacznie krok po kroku wzrastać. To piękny proces, który sprawdza się za każdym razem.

Nie obawiaj się, że budując markę w tym archetypie nie znajdziesz odbiorców. Niewinni są bardzo potrzebni w dzisiejszym świecie. Zdziwisz się, jak wielu ludzi przyjdzie do Ciebie właśnie po to, by doświadczyć prostego szczęścia i ulgi.

Archetyp Niewinnej. Krótkie podsumowanie.

W każdym archetypowym odcinku podsumowuję pod koniec informacje, które przydadzą Ci się podczas wyboru archetypów dla swojej marki. Możesz wybrać dla siebie jeden archetyp. Możesz strategicznie dobrać zestaw dwóch archetypów, z których prawdopodobnie jeden będzie dominujący. Nie polecam wybierania trzech lub więcej. Chyba, że pracujesz z nimi na co dzień jako strateg marki, coach, terapeuta lub pisarz.

Tutaj skupiamy się na Niewinnej. Jej pragnieniem jest doświadczać raju. Dlaczego tego pragnie? Tu nie jest to skomplikowane, Niewinna po prostu chce być szczęśliwa, lubi ten stan. Jak stara się doświadczać owego szczęścia? Robiąc to, co powinno być zrobione. A skąd wie, co powinno być zrobione? To mówi jej jej system wartości.

Jej największą obawą jest zrobienie czegoś źle lub też zrobienie czegoś złego. Dlaczego się tego obawia? Bo jeszcze głębiej leży w niej obawa przed… karą, po prostu. Olbrzymim darem Niewinnej jest wiara i optymizm. Zdarza jej się jednak wpadać w pułapkę, jaką jest surowe ocenianie osób, których system wartości jest inny od tego, który sama wyznaje.

Chcesz zbudować markę w tym archetypie?

I jak? Czujesz, że archetyp Niewinnej jest dla Ciebie idealny? A może wolisz porównać go najpierw z innymi archetypami? Jeśli tak, odsłuchaj koniecznie wszystkie archetypowe odcinki. Dodaję je stopniowo, lecz już niedługo w tym podcaście będzie można poczuć klimat każdego z nich.

Możesz też skopiować transkrypcję podcastu, którą właśnie czytasz i wkleić ją do dokumentu tekstowego. A potem zaznacz sobie kolorem lub pogrubieniem wszystko, co pasuje do Ciebie, do Twojej marki, do Twojego podejścia. W ten sposób zobaczysz wyraźnie, ile z danego archetypu masz w sobie. I wybór będzie zdecydowanie łatwiejszy.

Co możesz zrobić, gdy już wybierzesz archetyp dla siebie?

Albo wtedy, gdy nie chcesz wybierać samodzielnie? Bo wiesz, na początku archetypy są cudowną zabawą. Szybko odkrywasz, że masz je w sobie wszystkie. A skoro tak, to chcesz wyrażać je wszystkie przez swoją markę. I co dzieje się wtedy? Twoja komunikacja wcale nie nabiera spójności, bo żadna decyzja nie została w rzeczywistości podjęta. Nie poznając siebie i nie projektując swojej marki na tej bazie, nie korzystasz z żadnego archetypu.

A przecież chcesz zarabiać świetnie w swoim biznesie. I do tego rewelacyjnie bawić się swoją marką. Myśl o tym, by zaprojektować emocje, jakie marka ma budzić i to pod nie dobrać działania, jest bardzo przyjemna. Do tego tak fajnie by było przyciągać do siebie z ogromną mocą Twoją grupę docelową. Bo przecież naprawdę masz dla nich coś naprawdę wartościowego. Popraw mnie, jeśli się mylę.

Taka chwila to świetny czas na branding. I tak się składa, że właśnie tym się zajmuję.

Zapraszam Cię serdecznie nad Ocean Możliwości.

To miejsce na tej stronie, w którym znajduje się moja oferta.

Jestem strateżką marki i specjalistką od copywritingu sprzedażowego. A to oznacza, że mogę pomóc Ci stworzyć założenia brandingowe Twojej marki. Później przełożę je na teksty na Twoją stronę lub strony sprzedażowe. I pokażę Ci, co zrobić, by używać mocy archetypów w Twoim biznesie. Bo wiesz, ta moc tkwi w Tobie. Wystarczy ją odkryć w pięknym, pełnym akceptacji procesie.

Na tej stronie znajdziesz też kursy związane z archetypami i brandingiem. Nie wiem, czy są tam już teraz, bo w chwili nagrywania tego odcinka cały czas mówię, że je stworzę… Ale tyle mam jeszcze pięknych rzeczy do zrobienia. Działam zgodnie z ustaloną strategią. Nie wiem, kiedy słuchasz tego odcinka lub czytasz transkrypcję. Może już tam są? Sama zobacz.