Pomagam budować pełne wyrazu marki z najskrytszych marzeń moich klientek. Jestem specjalistką od archetypowego brandingu i copywritingu sprzedażowego. Skutecznie przekonuję do moich klientek ich klientów, głęboko z nimi empatyzując i stawiając ich w centrum zainteresowania marki.

Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w kolejnym odcinku podcastu. Zaproszę Cię dziś na spotkanie przyjemne i bardzo intymne. Opowiem Ci o archetypie Kochanki, który każda z nas w sobie nosi.

Krótkie słowo wstępu.

Jak zwykle wspomnę tylko, że warto odsłuchać ten odcinek, bo w Polsce archetypy traktowane są pobieżnie, jak dodatek do marki. A by działały z pełną mocą, muszą być jej esencją, co rozumieją dobrze zagraniczni stratedzy.

Wiesz, że właśnie dlatego zostałam strategiem marki? Od pierwszego spojrzenia widziałam w archetypach coś wyjątkowego. Lecz trudno było je poznać, ucząc się od polskich specjalistów. Sięgnęłam za morza i oceany, by zebrać wiedzę o archetypach i odnaleźć jej źródło.

Dlatego w tym podcaście pomagam Ci poznać archetypy bliżej, niż pozwolą Ci na to nawet płatne, polskie kursy. Czy zbudujesz tak markę przesiąkniętą archetypami? Nie. Lecz te odcinki zdecydowanie ułatwią Ci wyczucie, z którymi archetypami jest Ci po drodze. A które zdecydowanie odrzucasz.

Nie wiesz, czym są archetypy? Odsłuchaj odcinek podcastu „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?”. Chcesz wziąć pod uwagę wszystko, co trzeba, przy wyborze? Odsłuchaj odcinek „Archetypy marki. Jak wybrać idealne dla Ciebie?”. Nic więcej teraz nie powiem. Gdy archetyp Kochanki jest w Tobie silny, z pewnością spotkania z informacjami o niej pragniesz już teraz całą sobą.

Kochanka to jeden z trzech archetypów skupionych na budowaniu relacji.

Stoi zatem tuż obok Zwykłej Dziewczyny i Błazna. Choć gdy to robi, uśmiecha się jedynie kącikiem ust, łapiąc Twoje spojrzenie przez dzielący Was tłum.

Do Zwykłej Dziewczyny pójdziesz, by poczuć się swojsko, na miejscu. Zobaczyć, że ktoś, jak Ty, ma te same problemy i troski. Jest normalny, bliski, zrozumiały. Przy Zwykłej Dziewczynie możesz po prostu być sobą.

Błazna najchętniej zaprosisz na imprezę, by zapomnieć o problemach na choć kilka godzin. Jego domeną są żarty, szalone pomysły, śmiech po pachy, wesołość. To archetyp lekki i pełen optymizmu. A nudzić się przy nim nie sposób.

A Kochanka? Do niej pójdziesz, by poczuć się absolutnie wyjątkowo.

To ona zna wszystkie Twoje marzenia i pragnienia, o których nie mówisz nikomu. Jest Twoją powierniczką, gdy jest naprawdę trudno i gdy jest cudownie. Zaprasza Cię w obezwładniający świat skupiony wokół piękna lub przyjemności zmysłowej. I uczy Cię, jak stać się atrakcyjną dla siebie samej lub innych. Lub jak wykształcić umiejętności potrzebne do doświadczania prawdziwej intymności.

Kim jest Kochanka w telegraficznym skrócie?

Ten archetyp można realizować niemal dosłownie. Są też marki, które wchodzą w rolę najbliższej przyjaciółki. Tej, od intymnych zwierzeń, których nigdy nie zdradza. Marki Kochanek można znaleźć najczęściej wśród branży kosmetycznej, jubilerskiej, modowej lub podróżniczej. Lecz każda marka, która akcentuje fizyczne piękno, seksualność lub po prostu przyjemność zmysłową ma w sobie aspekt Kochanki.

Archetyp Kochanki rządzi też każdym rodzajem miłości między dwojgiem ludzi. Może to dotyczyć miłości romantycznej, duchowej lub po prostu intymnej przyjaźni. Takiej, w której zdradzamy drugiej osobie nasze najpilniej strzeżone tajemnice. Zdarza się również, że Kochanka zachęca nas do nawiązania bliskiej relacji z samą sobą.

Archetyp ten niezwykle łatwo uruchamia się w kobietach. Właśnie dlatego romanse sprzedają się w tak ogromnych nakładach. I to niezależnie od ich jakości. Nie oznacza to jednak, że Kochankę powinny odrzucać marki skierowane do mężczyzn! W nich jednak powinien to być raczej archetyp dodatkowy niż główny.

Co jeszcze warto wiedzieć o archetypie Kochanki?

Sposób myślenia powiązany z archetypem Kochanki uruchamia się również w osobach, które pragną odnaleźć pracę pełną spełnienia i założyć rodzinę. Na swój sposób jest też widoczny w rodzicach, którzy właśnie tego pragną dla swoich dzieci. I uważają, że nie wykonali swojej pracy dobrze, jeśli dziecko nie odnajdzie swojej miłości zawodowej i osobistej.

Niezależnie od tego, czy Kochanka jest widoczna w intymnej relacji przyjacielskiej czy w relacji romantycznej lub rodzicielskiej, jej poczucie własnej wartości może być zmienne. Kochanka ma bowiem tendencję do oceniania siebie przez pryzmat tego, jak wyjątkowa jest w oczach swoich bliskich. Zwłaszcza że sama myśli o sobie jako o kimś, kto bardzo docenia wyjątkowość ważnych osób w jej życiu.

Gdy archetyp Kochanki jest aktywny w danej osobie, nie chce ona wyglądać po prostu dobrze. Pragnie czuć się piękna. Po co? By przyciągnąć miłość. I obdarzyć miłością w intymny, przyjemny sposób.

Kiedy archetyp Kochanki jest dobry dla marki?

Ten archetyp świetnie się sprawdzi, jeśli Twój biznes jest w jakiś sposób związany z przyjemnością zmysłową, luksusem lub po prostu pięknem – rozumianym na różne sposoby. Może chodzić o atrakcyjność w oczach innych. Albo o dostrzeżenie piękna, które masz w sobie. Może chodzić o piękno życia, stworzenie życia, które się kocha całą sobą. Jak do tego podejdziesz, to już Twoje.

Kolejną wskazówką, którą warto wziąć pod uwagę, jest aspekt budowania relacji. Z innymi lub z samą sobą. Pamiętaj tylko, że na relacjach skupione są też dwa inne archetypy, o których wspominałam we wstępie. Kochanka buduje zawsze relacje bardzo intymne, emocjonalne, głębokie. Gdy pomagasz ludziom znaleźć głęboką przyjaźń lub miłość, jest to znak, że ten archetyp warto wziąć pod uwagę.

Gdy dbasz o piękno, głęboką komunikację lub po prostu bliskość. Gdy chcesz się kojarzyć z romantyzmem lub seksualnością. Gdy struktura Twojej firmy i relacje z pracownikami są zdecydowanie intymne, do tego na swój sposób eleganckie, to ślad dla Ciebie.

Mówi się też, że archetyp Kochanki warto wybrać, gdy chcesz odróżnić się pozytywnie od tańszych konkurentów. Lecz uwierz, jeśli to Twój jedyny motyw, masz znacznie więcej możliwości do wyboru. Nie kieruj się tym, bo to za mało, by budować markę szczerze i sensownie.

Jakie emocje budzi archetyp Kochanki w klientach?

Powiem wprost. Klienci Kochanki zwyczajnie ją uwielbiają. Mądra Kochanka nauczy ich też uwielbiać siebie i życie. Nie będzie skupiać ich uwagi tylko na sobie.

Kochanka budzi też pożądanie. Pożądanie jej usług i produktów to znowu tylko jeden z aspektów tej emocji. Istotne jest to, by obudzić w ludziach głód życia. I chęć czerpania z niego wszystkich przyjemności z prawdziwą rozkoszą. Dopiero wtedy Twoi odbiorcy są wręcz podnieceni myślą o skorzystaniu z Twoich ofert.

Klienci Kochanki są też do niej bardzo przywiązani i szczerze oddani sprawie, za którą opowiada się w swojej marce. W relacjach budowanych z klientami pojawia się zwykle pasja, zaangażowanie i jakiś rodzaj czułości, delikatności, wrażliwości.

Nie oznacza to, że każda marka Kochanki będzie ognista. Można również realizować ją, budząc bardziej spokojny i błogi rodzaj miłości.

Niezależnie od tego, którą drogę wybierzesz, wprawisz klientów w stan uniesienia, wdzięczności, oczarowania i zadowolenia.

A z kim Kochanka może się mylić?

Dość często widzę kobiece marki, które wybrały archetyp Kochanki całkowicie błędnie. Istnieje pewien podtyp tego archetypu, nazywany Pasjonatką. I sama ta nazwa może wprowadzić w błąd, gdy dokonujesz swojego wyboru.

Bo zobacz. Pasję ma w sobie niemal każdy archetyp. Tylko Odkrywca czuje ją, gdy doświadcza podróży wewnętrznej lub zewnętrznej. Gdy dowiaduje się więcej o sobie, swoich preferencjach, o tym, z czym mu naprawdę dobrze.

Mędrzec z kolei może wpadać w ekstazę, gdy dotrze do obiektywnej prawdy. Im dłuższe są jego poszukiwania wiedzowe, tym większy ma potem… Powiem wprost… Orgazm umysłowy.

Bohater realizuje się poprzez trudne, odważne działania. Znasz pojęcie orgazm biegacza? Sama widzisz, jak łatwo dać się tu ponieść.

Dlatego wybierając archetyp Kochanki, upewnij się, że skupiasz się w jakiś sposób na pięknie, intymności lub przyjemności zmysłowej. Inaczej w ogóle nie będziesz wiedzieć, jak przypiąć ten archetyp do swojej marki. A wybór okaże się bardzo pochopny.

O Kochance można napisać tomy.

Jak w każdym archetypie, tak i tutaj mamy do czynienia z konkretnymi przełomami, wokół których warto budować opowiadane przez nią historie. To cały zakres dynamiki opowieści, które tworzy.

Z Kochanką kojarzą się też konkretne wartości, które mogą być inspiracją przy wyborze wartości Twojej marki. Bo wiesz. Wielu strategów traktuje archetypy jako dodatek do marki. Taki zupełnie oderwany od całej reszty. A wtedy archetypy nie działają. Dopiero kiedy uczyni się z nich esencję marki, gdy staną się takim filtrem branym pod uwagę przy każdym wyborze, masz markę spójną. Co oznacza – rozumianą przez klientów na podświadomym poziomie. I przyciągającą ich z potężną mocą.

Nie obawiaj się przy tym, że korzystanie z archetypów oznacza, że będziesz musiała wpasować się w jakieś ramy. Jest dokładnie odwrotnie. Archetypy to podstawowe siły życiowe, które pchają Cię do robienia cudownych rzeczy. Nie da się ich udawać. Można je tylko odkryć w sobie.

Kochanka ma też swoich typowych wrogów. I pociąga osoby z konkretnym rysem osobowości. Te osoby mają swoje typowe zachowania konsumenckie, które warto znać, by ująć ich tym, na co rzeczywiście zwracają uwagę. Są też działania, które Kochankę wzmacniają. Lecz i takie które zniszczą jej wizerunek, stosowane ciągle.

Co się dzieje, gdy działasz w archetypach?

Gdy rzeczywiście działasz w archetypach, masz świadomość, co w sobie nosisz. Budujesz markę na stabilnych podstawach. I wiesz, co robić, by uwieść swoich klientów i zaprosić ich do relacji bardziej intymnej niż cokolwiek, co mogą im zaoferować marki w innych archetypach.

Twój archetyp wpływa też na wszelkie aspekty graficzne Twojej marki. Na dobór barw, fontów i zdjęcia, które wybierasz lub tworzysz. Tutaj również warto znać choćby proste wskazówki. Dzięki temu przy współpracy z grafikiem czy projektantem strony unikniesz rozmycia marki. Bo spójna marka jest archetypowa we wszystkim, co widzi i czuje klient. To nie jest tylko piękne logo, które nie pasuje do tego, co myślisz i głosisz.

W jednym odcinku podcastu nie zmieszczę tego wszystkiego. O tym możemy porozmawiać podczas współpracy 1:1. Lub w kursach, które stworzę. W podcaście chcę Ci zarysować temat archetypów. Pokazać, że jest to teoria o wiele głębsza niż słyszysz w polskich kursach. A traktowana płytko zwyczajnie zemści się na Tobie.

Krótkie podsumowanie archetypu Kochanki.

Czas na krótkie podsumowanie archetypu Kochanki. W tej części odcinków archetypowych podaję informacje, które możesz łatwo porównać. Dzięki temu będzie Ci łatwiej wybrać archetyp lub zestaw archetypów dla marki, którą tworzysz.

Czego pragnie Kochanka? Doświadczyć intymności lub przyjemności zmysłowej. Jak do tego dąży? Poprzez stawanie się coraz bardziej atrakcyjną. Fizycznie, emocjonalnie i w każdy inny dostępny sposób.

Jaki Kochanka ma dar? Ma w sobie pasję i nieprzebrane pokłady wdzięczności, gdy ją realizuje. Jest zdolna do prawdziwego doceniania innych, do bycia im oddaną. A czego się boi? Samotności. Bycia niechcianą, niekochaną. Przysłowiowego podpierania ścian, gdy to inni czerpią przyjemności z życia garściami. Gdy inni budują głębokie, intymne relacje.

Celem Kochanki jest bycie w relacji z ludźmi. Pracowanie w sposób, który kocha. Stworzenie otoczenia, w którym może doświadczać przyjemności zmysłowej na każdym kroku. Pułapka, w jaką najczęściej wpada, to robienie wszystkiego, by przyciągnąć innych. By zaspokoić ich potrzeby. I związana z tym potencjalna utrata tożsamości.

Chcesz zbudować markę w archetypie Kochanki?

Być może czujesz całym sercem, że to droga właśnie dla Ciebie. By to zrobić, potrzebujesz tylko dobrego stratega. Takiego, który naprawdę zauważy Twój urok. I który zbuduje z Tobą relację tak głęboką, jak te, które sama tworzysz.

Jestem strategiem marki i specjalistką od copywritingu sprzedażowego. A płytkie współprace zdecydowanie nie zaspokajają mojej ciekawości. Zapraszam Cię na spotkanie nad Oceanem Możliwości, bo tak nazywam moją ofertę na stronie glosmarki.pl. Zajrzyj tam i sprawdź, którędy możemy pójść dalej razem.

Zajrzyj też do zakładki kursy. Gdy nagrywam ten odcinek, jest tam jeden kurs, lecz jego temat może być właśnie dla Ciebie bardzo kuszący. Kurs nazywa się Sekrety Emocji. I zdecydowanie pozwoli Ci pogłębić relację z samą sobą poprzez poznanie siły Twojej własnej emocjonalności.

Kochaj życie, Kochanko. To Twoja największa siła. Tymczasem mówię Ci tylko do usłyszenia. Bo mam przeczucie, że to nie koniec naszej wspólnej drogi.