Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w szóstym odcinku podcastu, który przybliży Ci archetyp Odkrywcy. Zaczynam tym samym serię o archetypach, która pozwoli Ci poznać 12 archetypów marki nieco bliżej. Pomoże Ci też wybrać archetyp idealny dla Ciebie.
Czy to oznacza, że po odsłuchaniu tych odcinków stworzysz markę? Nie, to nie jest możliwe. Budowa marki wymaga wielu strategicznych decyzji. Ale możesz dzięki tym odcinkom poczuć, jak wiele różnorodnych odcieni może mieć Twoja marka. I wybrać spośród nich te, które najmocniej rezonują z Tobą i Twoimi odbiorcami.
Dziś opowiem Ci o archetypie Odkrywcy, którego głównym celem jest doświadczenie lepszego, bardziej autentycznego, spełnionego życia.
A jak robi to Odkrywca? Poprzez podróż oczywiście! Poprzez poszukiwanie i doświadczanie nowych rzeczy. Dzięki temu ucieka z nudy… lub z innej pułapki. Bo tak, Odkrywca w takie pułapki czasem wpada. Doświadcza wiele i bada nieznane ścieżki, więc ma tendencję do pakowania się w kłopoty. Ale właśnie przez to ma tak niesamowity urok. Zwykle wychodzi zresztą z tych kłopotów obronną ręką.
12 archetypów marki. Czym są? Krótkie przypomnienie.
Pozwolę sobie na mały wstęp. Jeśli ten odcinek podcastu Archetypowy Głos Marki odsłuchujesz jako pierwszy, koniecznie cofnij się do pierwszego odcinka „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?”. Omawiam tam krótko historię archetypów, nie tylko w ujęciu brandingowym i marketingowym. Mówię też o korzyściach ze stosowania archetypów w biznesie.
Z kolei w piątym odcinku podcastu Archetypowy Głos Marki mówię o tym, jak wybrać archetypy. Podaję tam 10 pytań, które warto sobie zadać, gdy wybierasz archetyp lub zestaw archetypów do swojej marki.
W tym momencie istotne jest dla Ciebie to, że archetypy to gotowe wzorce zachowań i osobowości, które wykorzystuje się do budowania profesjonalnych marek. Nie oznacza to wcale, że trzeba coś naśladować. Gdy pracuję z klientkami, te wzorce są dla nas tylko podstawą. Idziemy o wiele dalej i szukamy głębiej, by pokazać ich unikalną osobowość światu.
Archetypów używa się zresztą nie tylko w brandingu marki. Są chętnie wykorzystywane w coachingu, marketingu, employer brandingu, terapii par, storytellingu, przy pisaniu książek i scenariuszy filmów oraz spektakli teatralnych. Jak widzisz, jest to narzędzie niesamowicie wszechstronne.
Trzy archetypy, które pragną odnaleźć swój raj.
Zanim przejdę do opowiadania o archetypie Odkrywcy, powiem Ci kilka słów o wszystkich trzech archetypach, które są skupione na odkrywaniu osobistego raju. Brzmi szumnie? Hej, to jest realne pragnienie, które tkwi w każdym z nas w mniejszym lub większym stopniu! Możesz się śmiać, możesz przewracać oczami. Zaraz zobaczysz, że może to być zarówno raj bardzo idealistyczny, jak i taki, który jest oparty na faktach.
Raju poszukują Niewinni, Mędrcy i oczywiście Odkrywcy. Niewinny poszukuje go poprzez świadomy wybór prostego, opartego na wybranych wartościach życia. Odkrywca poprzez poszukiwanie doświadczeń, relacji i miejsc, w których czuje się sobą, które pasują do niego, do jego wewnętrznej prawdy. I często wyrusza w drogę, ponieważ ma wrażenie, że nie pasuje do obecnych warunków. A mędrzec? Mędrzec szuka raju wiedzy. Dla niego szczęście jest rezultatem edukacji. Odnalezienia obiektywnej prawdy, którą może uzasadnić.
W każdym z tych archetypów widać niesamowitą niezależność w myśleniu, odczuwaniu i poznawaniu świata. Osoby i marki, u których te archetypy są silne, odczuwają ciągłą potrzebę samoaktualizacji. Przejdźmy teraz do samego Odkrywcy, bo to o nim jest ten odcinek. O Niewinnym i Mędrcu będę mówiła w kolejnych odcinkach podcastu.
Charakterystyka. Kim jest Odkrywca w telegraficznym skrócie?
To ktoś, kto wyrusza na poszukiwanie lepszego świata. Podróż Odkrywcy nie jest przy tym wyłącznie zewnętrzna. Przede wszystkim jest to podróż wewnętrzna. Podczas tej podróży w Odkrywcy zachodzi głęboka przemiana. Dlaczego? Ponieważ motywuje go głębokie pragnienie znalezienia w świecie zewnętrznym tego, co pasuje do jego potrzeb, preferencji i nadziei. A gdy znajduje kolejne elementy tej układanki… Jego potrzeby, preferencje i nadzieje mogą się zmienić. Jednocześnie przy każdym kolejnym doświadczeniu dowiaduje się więcej o sobie.
Odkrywca ciągle widzi, że trawa jest zieleńsza po drugiej stronie płotu. Ciągle szuka, ciągle znajduje, ciągle szuka jeszcze dalej. Ale zwykle nie robi tego jako wieczny malkontent! O nie! Dla niego doświadczanie jest celem samym w sobie. Zanurza się w każdym doświadczeniu z ciekawością i radością.
Dlatego to nie jest postać, która kiedykolwiek osiądzie na laurach. Zawsze będzie w drodze. Czasem może jedynie chwilę odpocząć między kolejnymi podróżami.
Jakie tematy pasują do marki Odkrywcy?
Archetypy pomagają komunikować Twój przekaz w sposób spójny. Do Odkrywcy pasują wszelkie narracje dotyczące rzeczywistej podróży (i wpadnięcia w pułapkę po drodze), jak i narracja o opuszczaniu małżeństw, pracy czy miasta. A także wątki dotyczące alienacji, bo zdarza się, że Odkrywca odczuwa coś w rodzaju osamotnienia. Odkrywca nie idzie zwykle głównym nurtem. Chodzi bocznymi ścieżkami w swojej branży. Dzięki temu odkrywa nowe tereny, nowe sposoby myślenia. I te przeżycia zostawiają w nim swój ślad.
W starych, kowbojskich przypowieściach pojawiały się takie zdania. „Daj mi ziemię, dużo ziemi, nad którą lśni rozgwieżdżone niebo. Nie ograniczaj mnie.”. Odkrywca kocha wolność tak samo jak Buntownik. Lecz nie interesuje go rewolucja i wchodzenie na kolizyjne ścieżki. Zna wiele innych dróg. Jeśli spróbujesz go ograniczyć i wsadzić w ciasne ramy, zgaśnie. Albo wymsknie się zwinnie z Twoich rąk.
Jego naturalne tereny to otwarte przestrzenie pełne możliwości, droga sięgająca aż po horyzont, góra, która aż prosi o to, by na nią wejść. W biznesie jego produkty są zwykle jakąś pomocą w podróży. W ten sposób tworzy lojalność wobec swojej marki.
Dla kogo archetyp Odkrywcy jest idealnym wyborem?
Ten archetyp jest dobry dla wszystkich marek, które pomagają ludziom czuć się wolnymi. A także dla tych, które są w jakiś sposób nonkomformistyczne, albo wręcz pionierskie. Świetnie odnajdą się w nim marki, które są skupione na relacjach 1:1 z klientami, ponieważ w każdym człowieku widzą kogoś absolutnie niepowtarzalnego. Ewentualnie oferują produkty, które można w jakiś sposób spersonalizować.
Archetyp Odkrywcy pasuje do tych marek, które pomagają odczuwać w życiu większe spełnienie. I do tych, które pracują przede wszystkim zdalnie. Jeśli Twoje produkty mają w sobie element podróży wewnętrznej lub zewnętrznej, jest to dla Ciebie bardzo dobry wybór. Pamiętaj przy tym, że Twoi klienci w tym archetypie będą chcieli przeżywać Twoje historie, nim stworzą własne. To dzięki nim zaczną eksperymentować i odkrywać nowe rzeczy.
Dobrze zbudowane marki budzą emocje!
Widzisz i tu dochodzimy do czegoś bardzo ważnego. Marki zbudowane na bazie archetypów wyróżniają się tym, że budzą bardzo silne emocje. I te emocje są typowe dla poszczególnych archetypów. To jest absolutnie niesamowite przeżycie, gdy decydujesz się na branding swojej marki w danym archetypie… A potem widzisz na własne oczy, jakich słów używają Twoi klienci do opisania tego, co przy Tobie czują.
Oczywiście by było to możliwe, taki brand trzeba zbudować porządnie. Nie zaczynaj nigdy od aspektów graficznych. To tylko czubek góry lodowej. Grafika musi wynikać z brandingu. A dobry branding składa się z konkretnych elementów, które trzeba ustalić, zanim dobierzesz barwy, fonty, styl zdjęć i stworzysz logo.
Jakie emocje budzi archetyp Odkrywcy?
Ale nie o tym. Jakie emocje budzi marka w archetypie Odkrywcy? Przede wszystkim… Ekscytację! Przy marce Odkrywcy ludzie czują, że żyją. Otwierają się przed nimi nowe możliwości. Zauważają nowe odcienie życia i pragną ich posmakować. Zaczynają za nimi tęsknić, jak każdy podróżnik, który za chwilę wyruszy w drogę.
Czują się szczęśliwi i to w takim stopniu, jakiego od dawna nie doświadczali. Ale nie jest to spokojne szczęście, jak przy marce w archetypie Niewinnego. To jest szczęście pełne ożywienia, unoszące! I dzieje się tak nawet wtedy, gdy dany Odkrywca sam w sobie jest oazą spokoju lub introwertykiem. Liczy się to, co robi, co go motywuje i jak odbiera świat.
Przy marce Odkrywcy ludzie nabierają też pewności siebie. Czują się ośmieleni na tyle, by sięgnąć hen, poza dotychczasowe horyzonty. Ich umysł się otwiera. Są ciekawi tego, co jeszcze ich czeka na ich życiowej drodze. Tęsknią za tym. Lecz przede wszystkim… Nareszcie czują się wolni. I to uczucie ich unosi.
Co jeszcze składa się na archetyp Odkrywcy?
Och, widzisz… Ogrom! Archetyp Odkrywcy wiąże się z pewnymi wartościami, spośród których podczas współpracy z klientkami dobieramy te, które są z nimi spójne. Historię Odkrywcy można poprowadzić zgodnie z konkretnymi przełomami. I to również wzmacnia działanie archetypu w danej marce. Odkrywca ma też swoich naturalnych wrogów. I dobrze! Bez wrogów marka nie istnieje!
Nie mówiąc już o tym, że istnieją decyzje biznesowe, które są dla Odkrywcy świetne, i takie, których warto w tym archetypie unikać. Istnieją słowa, których Odkrywca naturalnie używa. Istnieją klienci, których Odkrywca naturalnie przyciąga. I sposoby dotarcia do tych klientów i chwycenia ich za serca, jak nikt inny wcześniej.
I tak, Odkrywca stosuje specyficzne fonty i kolory. I to też wzmacnia jego markę, gdy jest najpierw zbudowana od środka. Inaczej będzie tylko pustą skorupą. A Odkrywcy chodzi przecież o poczucie spełnienia, a nie o sycenie się wydmuszką. Prawda? Puste skorupki szybko przejrzy i porzuci dla doświadczeń, które są wypełnione zdecydowanie głębszym sensem.
Nie, nie podam tego wszystkiego tutaj.
To zostawiam na pracę z klientkami i na przyszłe kursy. Zresztą nie chcesz chyba słuchać odcinka podcastu, który trwa kilka godzin?
Tutaj chcę Ci dać chociaż przedsmak jednego z 12 cudownych archetypów, których możesz użyć do profesjonalnego stworzenia marki. Bo widzisz, ja te archetypy bezgranicznie uwielbiam. Jako start do rozważań nad marką i jako narzędzie, które te wszystkie elementy brandingowe spaja. A także jako niesamowitą teorię psychologiczną i biznesową, zapraszającą do poznania bliżej siebie i swoich klientów. Do budowy marki opartej naturalnie na Twojej osobowości, więc tak przyjemnej dprowadzenia… I w rezultacie do stworzenia spełnionego, pięknego życia.
Co tu i teraz ma dla Ciebie znaczenie, jeśli chodzi o archetyp Odkrywcy?
Podsumuję tu krótko najważniejsze informacje, które warto wziąć pod rozwagę, gdy wybierasz archetyp dla swojej marki. Pragnieniem Odkrywcy jest bycie wolnym. Po co mu ta wolność? Odkrywca chce lepiej poznać siebie i odnaleźć spełnienie. Jak? Poprzez eksplorację świata zewnętrznego i wewnętrznego.
Jego największą obawą jest wpadnięcie w pułapkę i wewnętrzna pustka. Nie znosi też konformizmu. Jego strategia to podróż, poszukiwanie i doświadczanie nowych rzeczy, ucieczka z pułapki lub nudy. Tymczasem pułapka, w jaką najczęściej wpada, to poszukiwania bez określonego celu. Całe szczęście jest specem w radzeniu sobie z wszelkimi pułapkami.
Odkrywca ma też niesamowity dar. A nawet kilka. Jakie to dary? Przede wszystkim niezależność w działaniu i myśleniu. Prócz tego jak nikt inny potrafi być autentyczny. Wychodzi bowiem z założenia, że fałsz nie prowadzi do prawdziwego spełnienia. Jest też niesamowicie ambitny, dla niego żaden horyzont nie jest nigdy granicą. A te horyzonty wciąż poszerza.
Jak zbudować markę w archetypie Odkrywcy?
Być może teraz myślisz sobie tak: No dobrze, ale co ja mam z tą wiedzą zrobić? Spokojnie, każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a ten już masz za sobą. Przede wszystkim odsłuchaj odcinki o wszystkich archetypach, jakie Cię pociągają.
Możesz też podejść do tego narzędziowo. Widzisz tutaj transkrypcję podcastu. Wkrótce w zakładce Wiedza znajdziesz odcinki o wszystkich archetypach. Jeśli chcesz pobawić się w dobór archetypu idealnego dla siebie, po prostu skopiuj te transkrypcje, wklej je do dokumentu tekstowego i wydrukuj. A potem oznacz kolorowym mazakiem wszystkie części opisu, które są z Tobą naturalnie spójne. W ten sposób zobaczysz wstępnie, który archetyp jest Ci najbliższy.
Raczej nie znajdziesz podobnie rozbudowanych treści w internecie.
Czuję zawsze takie ogromne skrępowanie, kiedy mam powiedzieć o tym, co mnie wyróżnia. Bo jest we mnie pewna skromność. A jednocześnie mam świadomość, że o tym właśnie mówię moim klientkom. Jeżeli coś Cię wyróżnia, akcentuj to jasno i głośno! To naprawdę jest piękne, gdy o tym mówisz. Dlatego powiem Ci wprost.
Raczej nie znajdziesz podobnie rozbudowanych treści w internecie. W Polsce jest to wiedza mało popularna albo głęboko skrywana. Archetypy są też często w naszym kraju traktowane zbyt powierzchownie. Sama gubiłam się w pobieżnych, czasem sprzecznych informacjach podawanych przez różnych ekspertów, gdy poznawałam tę teorię. Szukałam długo i daleko, by dotrzeć do źródeł wiedzy archetypowej. Teraz wyciskam z niej z rozkoszą wszystkie soki, na różne sposoby. Dlatego spokojnie mogę dać Ci tutaj aż tyle. Wiem, że mam w zanadrzu o niebo więcej!
Po drugie, zapytaj siebie w swoim sercu o jedno.
Czy chcesz, by Twoja marka budziła niesamowite emocje? Chcesz zbudować ją tak, by rzeczywiście móc przewidzieć reakcje na Twoje oferty? Pragniesz przyciągać swoich klientów z niesamowitą mocą? Chcesz być ich naturalnym, pierwszym wyborem?
Jeśli tak, zapraszam Cię serdecznie nad Ocean Możliwości.
Tak nazywam moją ofertę. Jako strateg marki i specjalistka od copywritingu sprzedażowego mogę pomóc Ci stworzyć założenia brandingowe marki, o jakiej marzysz. Mogę też napisać teksty na Twoją stronę lub na strony sprzedażowe. Ale najpierw zajmiemy się podstawami.
Za jakiś czas coś niezwykłego pojawi się też w zakładce kursy. Zaobserwuj mnie na moim Instagramie archetypowyglosmarki. Dzięki temu dowiesz się najszybciej, gdy już owe kursy stworzę. Poczytasz też więcej o brandingu i copywritingu, bez których marka nie może istnieć. A przy okazji poznamy się trochę bliżej.
Ja już czekam na kurs o archetypach 🥰 twoje treści o archetypach są niezwykłe! Nie spotkałam się jeszcze w Polsce z taką wiedzą w tym temacie. Jest już wiadome kiedy mniej więcej będą dostępne kursy?
A bardzo Ci dziękuję za miłe słowa 🙂 Nie planuję pojedynczych kursów o każdym archetypie, bo to by było tylko łatwe zbijanie kasy bez dawania efektów klientom. Planuję zamiast tego kurs pozwalający stworzyć samodzielnie branding komunikacji i strategię sprzedaży marki. I archetypy będą tam osią, wokół której wszystko inne się kręci 🙂 Kurs będzie dostępny jeszcze w 2024 roku, w drugiej połowie. Już niedługo wychodzi za to spod moich skrzydeł inny kurs, dotyczący pracy mindsetowej za pomocą sanomentologii. O tej metodzie również możesz poczytać na tej stronie, o tutaj: https://glosmarki.pl/sanomentologia/