Pomagam budować pełne wyrazu marki z najskrytszych marzeń moich klientek. Jestem specjalistką od archetypowego brandingu i copywritingu sprzedażowego. Skutecznie przekonuję do moich klientek ich klientów, głęboko z nimi empatyzując i stawiając ich w centrum zainteresowania marki.

Hej, tu Agnieszka Szczepanowska z Archetypowego Głosu Marki. Witaj w kolejnym odcinku podcastu. Dziś chcę Ci opowiedzieć o archetypie bardzo konkretnym i szlachetnym. Archetypie, w który odwaga i konkret są wpisane z definicji. Jaki to archetyp? Bohater. Na pewno go znasz.

Gdy słyszysz samo słowo Bohater, z miejsca uruchamiają się w Tobie pewne skojarzenia. Wyobrażasz sobie osobę, która ma pewną konkretną misję. I nie zawaha się jej realizować. Niezależnie od tego, czy jej misją jest pokonywanie własnych ograniczeń, czy walka o lepszy świat dla grupy, z którą sympatyzuje, Bohater pokona wszelkie przeszkody, by dotrzeć do celu.

Czym są archetypy marki i jak je wybrać?

Klasycznie, słowem wstępu, powiem tylko, dlaczego warto posłuchać tego odcinka. Być może masz już za sobą kursy archetypowe lub nawet współpracę ze strategiem. Niestety w Polsce archetypy traktowane są bardzo pobieżnie. Raczej jako dodatek do marki niż jej esencja. A przez to ich potencjał jest zdecydowanie niewykorzystywany. Można powiedzieć, że leży odłogiem.

Sama wyczuwałam tylko przez długi czas, jak niesamowite możliwości dają nam archetypy. Lecz by uchwycić ich sedno, musiałam porzucić uczenie się od polskich strategów i sięgnąć po wiedzę spoza granic naszego kraju. Moje poszukiwania były długie i owocne.

Dlatego jestem w stanie dać Ci w tych bezpłatnych odcinkach więcej wiedzy o archetypach, niż znajdziesz w płatnych, polskich kursach. Do zbudowania marki wiedza z podcastu nie wystarczy. Lecz może pomóc Ci wybrać dla siebie idealny zestaw archetypowy.

W wyborze pomoże Ci też odcinek podcastu „Archetypy marki. Jak wybrać idealne dla Ciebie?”. A jeśli zupełnie jeszcze nie wiesz, o co chodzi, odsłuchaj odcinek „Czym są archetypy marki i czy warto z nich korzystać?”. Tyle. Nic więcej w obowiązkowym wstępie nie powiem. Jeśli archetyp Bohatera bardzo z Tobą współgra, lubisz konkret. I do niego właśnie przechodzę.

Bohater to jeden z trzech archetypów skupionych na zmianie i zostawieniu po sobie śladu.

Jest to powiązane z koncepcją osi archetypów. Już tłumaczę. Wyobraź sobie dwie kreski przecinające się pod kątem prostym. Na osi poziomej z jednej strony masz przynależność i relacje. Tutaj znajdziesz Błazna, Kochanka i Zwykłego Człowieka

Z drugiej strony osi poziomej widzisz niezależność i samorealizację. A na tym skupione są marki i osoby, które funkcjonują w archetypach Odkrywcy, Mędrca i Niewinnego. Te trzy archetypy szukają osobistego raju. Dla Mędrca będzie to raj wiedzy. Dla Odkrywcy rajem jest samo poszukiwanie doświadczeń i miejsc, w których może swobodnie być sobą. Dla Niewinnego rajem jest proste życie oparte na wybranych wartościach.

Druga oś przebiega od stabilizacji i kontroli do ryzyka i mistrzostwa. Po stronie stabilizacji i kontroli znajdziesz Władcę, Twórcę i Opiekuna. A podejmowanie ryzyka i osiągnięcie mistrzostwa wybierają Buntownik, Mag i właśnie Bohater. Buntownik realizuje to, stając się siłą przeszkadzającą jakiemuś systemowi. Mag poprzez bycie katalizatorem zmian.

A Bohater? Bohater opowiada się jasno po stronie pewnych szlachetnych wartości i osób. Staje w ich obronie. Dlaczego? Bo ma w sobie siłę, by to zrobić. I umiejętności, które są niezbędne, by im pomóc.

Kim jest Bohater w telegraficznym skrócie?

Właśnie dlatego archetyp Bohatera to chyba najczęściej wykorzystywany wzorzec zachowań postaci we współczesnej kinematografii. Postacie i marki zbudowane na nim z ogromną siłą pociągają za sobą ludzi. Bo jak nie podążyć za kimś, kto jest szlachetny, odważny i do tego niesamowicie kompetentny?

Samo patrzenie, jak radzi sobie z kolejnymi problemami, nabywając doświadczenia i rozwijając swoje umiejętności, inspiruje nas do próby wprowadzenia w nasze życie zmian. Co zawsze wiąże się przecież z ryzykiem. Właśnie w taki sposób dążenie do mistrzostwa w konkretnej dziedzinie wpływa pozytywnie nie tylko na Bohatera, ale i na większą grupę ludzi, z którą Bohater sympatyzuje.

Bohater zwykle pojawia się w życiu swoich odbiorców, gdy sprawa wydaje się stracona. A gdy się pojawia, ratuje ich dzięki swojej odwadze i zdolnościom. Widać wyraźnie, że walczy o pewną sprawę. Niemal zawsze ma przy tym szlachetne pobudki.

Jest ambitny i aktywnie szuka celów, które będą stanowić dla niego pewne wyzwanie. Realizowanie ich traktuje jak osobiste osiągnięcia. Dość często Bohaterowie skupiają się na jakiejś niesprawiedliwości, którą widzą w społeczeństwie. I patrzą na swoją misję wcale nie w sposób rozbuchany. Uważają, że robią po prostu to, co powinno być zrobione.

Co jeszcze warto wiedzieć o archetypie Bohatera?

Bohater ma tendencję do szybkiego podejmowania działania. Jest dumny ze swojej dyscypliny, skupienia na celu i umiejętności dokonywania trudnych wyborów. Instynktownie bierze pod opiekę osoby niewinne, kruche. A także te, które nie potrafią pomóc samym sobie.

Jednak prawdziwą esencją Bohatera nie jest to, co robi. A raczej to, kim jest. Hołduje on bardzo szlachetnym wartościom, które są stałą częścią jego osobowości. Prawdziwie oddany swojej sprawie Bohater ma w sobie wiele wspaniałomyślności. Gdy widzisz osobę arogancką, zastraszającą innych lub po prostu wykańczającą samą siebie bez krzty rozsądku… Jest to raczej realizacja archetypu Bohatera w jego najmniej zdrowej postaci.

Pamiętaj, że Bohater zazwyczaj nie uważa, że robi coś wielkiego. Powie Ci raczej, że po prostu wykonuje swoją pracę. Może nie lubić osób, które czynią coś, co uważa za złe. Ale jest w nim też ta część, która myśli w kategoriach siły. Jeszcze większą porażką niż przejścia na stronę zła byłoby dla niego stanie się po prostu… Mięczakiem. Kimś, kto zamiast wziąć tyłek w troki i się ogarnąć, traci wpływ na swoje życie poprzez poddanie się przeciwnościom.

Najgorsze, co może przydarzyć się Bohaterowi, to błędne postrzeganie samego siebie. Zdarza się, że tak bardzo chce kogoś uratować, że widzi w sobie prawdziwego herosa. Podczas gdy ratowana na siłę osoba dostrzega w nim raczej złoczyńcę, od którego trzeba trzymać się jak najdalej.

Tacy nieświadomi podstaw działania psychologii ratownicy to przykład mrocznej strony archetypu Bohatera. Osoby te wykańczają siebie i otoczenie. Pozwól, że temat źle pojmowanego ratownictwa tylko tu zaznaczę. Nie będę się w niego zagłębiać.

Kiedy archetyp Bohatera jest dobry dla marki?

Ten archetyp może być dla Ciebie bardzo pociągający, jeśli pomagasz Twoim klientom w jakimś poważnym wyzwaniu, przed którym stoją. Zwłaszcza wtedy, gdy Twoi idealni klienci czują, że potrzebują pomocy osoby, która da im sporo motywacji. I na którą można po prostu liczyć.

Jeśli Twój produkt lub usługa może znacząco wpłynąć na świat, również będziesz rozważać ten archetyp. Pamiętaj jednak, że jeśli to byłby jedyny powód, by go wybrać, masz też inne opcje. Każdy z archetypów to znacznie więcej niż jeden wybrany powód. To cały schemat zachowań. Dlatego przyjrzyj się też innym archetypom.

Gdy pomagasz klientom funkcjonować na najwyższym poziomie ich możliwości. Gdy adresujesz w swojej marce ważny problem społeczny i zachęcasz ludzi do tego, by stanęli w jego obronie. Gdy Twoje podejście jest bezpośrednie, twarde, wykluczasz nonsensy, również archetyp ten może być dobrym wyborem. Bohater może, choć nie musi, mieć tendencję do myślenia czarno-białego. Dla niego pewne rzeczy są jasne, to jest dobre, to nie. Jeśli masz mój kurs Sekrety Emocji, czujesz już, że taki Bohater to uosobienie rozsądnie realizowanej siły złości.

Także wtedy, gdy masz wyraźnego rywala, oponenta, z którym masz zamiar po prostu wygrać, będziesz rozważać ten archetyp. Każda marka ma swoich wrogów. Lecz archetyp Bohatera realizuje się najbardziej naturalnie i swobodnie, gdy myślisz w kontekście wygranej i przegranej. Bez tego może to być dla Ciebie trudne.

Jakie emocje budzi archetyp Bohatera w klientach?

Klienci Bohatera czują, że są dobrze przygotowani na wyzwania, jakie przed nimi stoją. Odczuwają z tego powodu pewną dumę. Wiedzą dobrze, że są osoby, które nigdy nie zmierzą się z tymi wyzwaniami z sukcesem. A oto są oni. Przygotowani. Zmotywowani. I osiągną swoje cele, niezależnie od ilości przeszkód na swojej drodze.

Klienci Bohatera sami czują się Bohaterami, to naturalne. Oczywiście przed skorzystaniem z usług czy produktów Bohatera mogą być mali i bezradni. Lecz decydując się na skorzystanie z oferty mają silną nadzieję, że z tą marką, z tą osobą, będą mocni. I to bardziej niż kiedykolwiek.

Bohater budzi w swoich klientach odwagę i pewność siebie. Kieruje się zwykle do osób zdeterminowanych, by zmienić swe życie. Nie do takich, które chcą tylko spróbować. Tak, ten archetyp daje klientom poczucie bezpieczeństwa. Ale nie ma ono nic wspólnego z archetypem Opiekuna, który ma w sobie ciepło i troskę.

Bohater jest, pamiętaj, konkretny. Silny. Mocny. Można powiedzieć, że jest to jeden z najbardziej zmaskulinizowanych archetypów. To jest konkret! Nie wybieraj tego archetypu, jeśli nie potrafisz mówić konkretnie i prosto. To się nie uda. Lepiej sprawdzić wówczas inne archetypy, które dają Ci zupełnie inne możliwości.

Z jakim archetypem Bohater może się mylić?

Wspominałam już o archetypie Opiekuna, który również daje klientom poczucie bezpieczeństwa. Wbrew pozorom Bohatera z Opiekunem pomylić jednak nie sposób. Istnieje znacznie większe ryzyko, że będziesz się wahać pomiędzy innymi twardymi archetypami. I zastanawiać się, który wybrać. Bo wszystkie są kuszące i mocne.

Bohatera nie pomyl z Mędrcem. Mędrzec opiera się na faktach. Bohater na konkretach. Widzisz, jakie to do siebie podobne? Mędrzec skupia się jednak na wiedzy. Bohater na umiejętnościach. Dla Mędrca dzielenie się wiedzą jest wartością samą w sobie. Bohater chce dawać znaczącą zmianę i działa tam, gdzie istnieje ryzyko. Także nie pomyl.

Jest jeszcze jeden archetyp, który może być dla Ciebie kuszący, jeśli lubisz twarde podejście, bez chramolenia. Wiesz już jaki? Buntownik. Dokładnie. Buntownik lubi być jednak trochę zły, krnąbrny, niegrzeczny, niepoprawny. A Bohater to uosobienie szlachetności.

Archetyp Bohatera to oczywiście pojęcie znacznie szersze.

Z Bohaterem są związane pewne punkty zwrotne w historii. Każda marka opowiada historie. Pewnie to wiesz. A każdy archetyp będzie podkreślał zupełnie inne punkty zwrotne. Bohaterowi można też przyporządkować pewną pulę typowych wartości marki. Wartości, które widać nie tylko w jego słowach. W czynach też. Bo o to w tym chodzi.

Bohater ma też swoich naturalnych wrogów, co już mówiłam. I naturalnych klientów. Z całym ich zestawem typowych zachowań. Bez wiedzy na ten temat tworzenie skutecznych ofert będzie utrudnione. Są decyzje biznesowe, które są dla Bohatera dobre. I takie, które zdziwią jego odbiorców. I to wcale nie pozytywnie.

Nie mówiąc już o tym, że archetyp Bohatera wyraża się również przez aspekty graficzne. Dobierając fonty, kolory i styl zdjęć marki, czy projektując logo, łatwo rozmyć swój przekaz. A nie o to w tym chodzi. Marka, taka która działa z ogromną mocą na swoich idealnych odbiorców, jest spójna we wszystkich punktach styku. A to oznacza zgodność w działaniach, podejściu, wartościach. I w środkach wyrazu. Graficznych i słownych.

Taka wiedza to jednak za dużo na jeden odcinek. Dlatego do tych aspektów archetypów mają dostęp moje klientki w procesach 1:1. Stopniowo będę ją również udostępniać w kursach, które dopiero stworzę. Tu i teraz chcę Ci zarysować archetyp Bohatera i ułatwić Ci wybór. Dlatego pozwól, że przejdę teraz do krótkiego podsumowania. Dzięki temu odsłuchując kolejne odcinki, łatwo porównasz archetypy ze sobą.

Krótkie podsumowanie archetypu Bohatera.

To zaczynamy. Czego pragnie Bohater? Dowieść swojej wartości. Jak to realizuje? Poprzez odważne i trudne działania. Ten archetyp idzie prosto w ogień. Tam, gdzie najbardziej potrzeba pomocy.

Strategią Bohatera jest stanie się tak silnym, kompetentnym lub potężnym, jak to tylko możliwe. Celowo mówię o tych trzech słowach. Wybierz jedno. To, które najbardziej czujesz. To wystarczy, by ta strategia była dla Ciebie czytelna.

Jaki Bohater ma dar? Jego darem jest odwaga i wspomniana wcześniej kompetencja. Nie oznacza to jednak, że Bohater się nie boi. Prawdziwa odwaga to działanie pomimo strachu. On też się boi. A czego? Boi się bycia słabym. Bycia podatnym na zranienie. Często boi się też, że przy swoim twardym podejściu będzie dla otoczenia męczący.

Celem Bohatera jest osiągnięcie mistrzostwa w czymś, co zmieni na lepsze świat. Cel szlachetny. Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnych przeszkód na prowadzącej do niego drodze. Bohater potrafi poradzić sobie z większością z nich dzięki swym rosnącym umiejętnościom. Czasem wpada jednak w pułapkę trudną do pokonania. A jest nią potrzeba, by zawsze istniał jakiś wróg, rywal, coś do pokonania. I arogancja, która z taką potrzebą może się wiązać.

Chcesz zbudować markę w archetypie Bohatera?

To cel szlachetny i mądry. I wcale nie tak prosty, jeśli będziesz korzystać tylko z darmowych szczątków informacji rozsianych w internecie. Kluczem w skuteczności marki jest to, jak te informacje złożysz.

Dlatego właśnie działam jako strateg marki i specjalistka od copywritingu sprzedażowego. To w tych dziedzinach dążę do mistrzostwa dzień po dniu. I ta droga pewnie nigdy się nie skończy. Zajrzyj nad Ocean Możliwości w zakładce Pracuj ze mną. Zobaczysz tam, co mogę dla Ciebie zrobić.

Zerknij też do zakładki kursy. Mam swoją strategię i swoje plany na ich tworzenie. W chwili nagrywania tego odcinka widać w niej jeden kurs, Sekrety Emocji. Zawiera wiedzę o podstawach inteligencji emocjonalnej i mocną sesję sanomentologiczną rozładowującą wierzchnią warstwę skumulowanych emocji. A radzenie sobie z emocjami jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w biznesie. Tam dowiesz się, jak to robić.

Może słuchasz tego odcinka po pewnym czasie od teraz. Może znajdziesz tam więcej, zobacz. Teraz powiem Ci tylko: Twoje cele są możliwe do zrealizowania. A ze strategiem marki idziesz do nich pewnie i spokojnie. Do usłyszenia.